tisdag 7 februari 2012

Förfrågan från kontinenten...


Min väninna i förskingringen ute i Europa lagar sin egen yoghurt. Enligt recepten skall burkarna hållas ljuvligt ljumma under processen och hennes estetiska ådra ville ha annat än handdukar. Hon kom att tänka på den hemmavarande vännen med ullvärme som livsuppdrag. Modellburk levererades och målet var en burksocka.

Låsmekanismen runt locket ger utmaning, men jag tänkte mig virka en stor garnburk med lock i ett tjockt helyllegarn. Valet föll på Novitas Huopanen som fanns i lagret. Virknål 6mm. Börja från botten.

Burken tycks ha det mysigt i alla fall nu när det är -20 grader kallt på utsidan.




Med lock blev det riktigt fluffigt.


Först försökte jag handtova den, men icke. Garnet krävde betydligt tuffare tag.  Så in i maskinen med tröjor och byxor. Efter lite dragkamp och justeringar blev det en mjukburk.



Men håller det här faktiskt yoghurt ljummen på ett vackert sätt? Jag tror nog jag måste prova en modell till. Kanske stickad eller virkad i fasta maskor så att den blir slätare. Hon är så estetisk vännen min. Och jag med.

1 kommentar:

  1. Oj, det här ser ju spännande ut!
    Tänkte faktiskt komma och hämta dem personligen!!! Jag och ungarna kommer och "campar" hemma (alltså i huset) v. 9 och 10. Den estetiska ådran ska måla sovrummen.
    Ha en trevlig dag.

    SvaraRadera