lördag 4 februari 2012

Tvåändsstickat




Det finns ju dom som samlar på äggkoppar. Eller tomtar. Eller kanske skor. En gång i tiden samlade jag på kaktusar. Nitton olika fick jag ihop. Trots oregelbunden omsorg lyckades dom överleva.

I detta skede av livet när garnen (med min tillåtelse) styr min fritid har samlandet ändrat karaktär. Man kunde tänka sig att det var garnnystan eller virknålar som yrkade på utökning, men icke. Högst på önskelistan är hantverkstekniker. Så flerfärgsvirkning, kardning och magic loop är hett material.

Senaste tillskottet till samlingen är tvåändsstickning.


 Enligt litteraturen skall det vara Z-tvinat garn. I mina lådor finns bara S-tvinnat. Jag har faktiskt kollat. Redan detta är ju nördigt vetande och kanske inte av allmänt intresse, men här i huset går det hem.

Då tänker jag att det inte kan vara så stor skillnad. Jag tvåändsstickar med S-tvinnat.

Enfaldigheten har sitt pris. Allt löper bra utom att garnet tvinnar sig runt sig själv i otaliga korkskruvar. Precis som dom där garnsnoddarna man kan snurra till och vika dubbla. Så nu sitter jag med mitt lilla lilla telefonfodral och undrar hur tvinnat det hinner bli innan jag är klar.

Man skulle ha lyssnat på dom som gått före...



Förutom internet som verkligen är saligt för en vetgirig finns det ofta bra böcker på biblioteket. Denna är utgiven av Dalarnas museum. Eldsjälarna heter Birgitta Dandanell och Ulla Danielsson, Kerstin Ankert har också hållit i trådarna.


Jag kommer osökt att tänka på ordspråket: "Allting har en ände, utom korven som har två."

Det kanske är därför jag gillar korv också...




1 kommentar:

  1. Jag har deltagit i en helt underbar kurs i tvåändsstickning i Vaxholm genom www.stickkurs.se som jag varmt kan rekommendera till alla som vill lära sig denna underbara teknik under en helg! Rena rama husmors semestern!
    Vi fick tipset om att använda de korta muddarna som den på bilden på gjutjärnsstekpannans handtag! Vad fint det blir, din stickning :))

    SvaraRadera