torsdag 16 februari 2012

Virkränder med Puro


Jag går ofta på loppis. Återvinning är kul. Jag får känna mig smart när jag har hittat på ny användning för andras avlagda saker. Det är så kul att tänka till och överraskas av att knoppen faktiskt fungerar. Men för det behöver den bra med både sömn och god mat. Det får den numera. Barnen är såpass stora.

Garnet till vantarna och mössan är ett Novita Puro från 2009. Det listade jag ut från tävlingskupongen på insidan av banderollen. Jag har inte sett den här färgen på ett tag i butikerna. Någon hade för mycket garn och sålde bort tre nystan. Billigt.


Någon annan har också mycket garn, men köpte ändå. Puro är 100% ull och tjockt och luftigt. Sagolikt mjukt. Jag virkar ofta vantar, men hade inte provat med ett garn som byter färg. När vantarna var klara ville dom ha en möss-kompis.


Jag är själv nöjd med det yttre resultatet, men planerar att rugga upp insidan, som på lovikkavantar, för att kanske få dom ännu skönare.


Den randiga strukturen får jag genom att bara virka i bakre maskbågen. Jag gillar det skarpt. Mycket effekt för inget besvär. Precis i min smak.

Puro kan inte tvättas i maskin utan tovas då ihop. Men det betyder ju att man kan använda Puro för tovningsprojekt. Få se om jag kommer över mer i färger som jag gillar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar