onsdag 7 mars 2012

Nya inneboende


Underbara yngsta sonen ser fram emot onsdagarna då dom har småslöjd i skolan. Han har lagat presenter till oss i familjen. Pappa som älskar böcker har fått bokmärke. Och mamma som älskar garn har fått en igelkott. Han heter Piggeblyg för han kan vika in huvudet under kroppen. Fast han kan byta namn också, förklarade självaste skaparen, 7 år. Då får vi se vad han heter nästa vecka då.


Förutom Piggeblyg så har även fyra virknålar flyttat in till oss. Inte vilka som helst, utan riktiga beprövade verktyg. Dagens virknålar som jag hittar i mina butiker är ofta av plast när storleken kommer upp i 5mm. Runda och obekväma är dom. Knärrar gör dom också.

Nej tacka vet jag härliga gamla metallnålar från loppis. Skönt tumgrepp och slätnötta huvuden. Lyckliga jag. Nu har jag storlekarna 5, 5½, 6 och 6½ i min samling.


Då går det i ett huj att virka ihop några disktrasor i lingarn. Samtidigt kan jag fundera på vad virknålarna åstadkommit i sitt förra hem.

Kanske pannlappar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar