onsdag 18 april 2012

Konserverade minnen


Den här burken, som står på byrån i hallen, berättar att jag fyllde jämna år. Mer än 24 om nån undrar. Den berättar också att min mamma är en fena på yllekulor. Hennes syster också. Jag minns resan till Åland nu i vintras då jag fick halsbandet. Det är brorsans nycklar, så bilden är tagen när han var här. Knapparna i bakgrunden är fyndade på loppis. Äkta läderknappar. Såna som min pappa hade på nån rock. Minns bara svagt. Bakom burken ligger gästsockorna. Vår trogna vän frågar efter dom varje gång han kommer på kaffe. Vännen ska bli pappa snart. Stenarna är en blandning av två gåvor, en julklapp och en födelsedagsgåva. Jag minns vem som gav, men det berättar jag inte här...

Hur samlar du på minnen?

Bilder? Fotoalbum? Dagbok? Scrapbook? Saker? Dofter? Böcker? Tavlor? Berättelser? Ljud? Kakor?

Vad får dig att tänka bakåt och minnas var du kommer ifrån, vem du är? Vad får dig att minnas vad som hänt senaste året? Vilka minneskrokar använder du?

Jag tänker inte sörja att jag inte skriver dagbok. Jag samlar inte heller bilder i album.

Men.

Jag har mummis och vaaris (mormor och morfars) tavla på väggen och minns.
Jag använder min pappas gamla HellyHansen och minns.
Jag lagar ättiksströmming och minns.
Jag klipper grenar med specialsekatören och minns.
Jag har armband i en burk i hallen och minns.

Jag tror jag vet vem jag är och var jag kommer ifrån.

Tror jag. Tralala.




4 kommentarer:

  1. Jag gillar "knappar på burk". Har en blandning av nya och moromors gamla knappar i en burk på hyllan. För mig blir nog minnena på foton.. men de lämnar alltid i datorn, är fruktansvärt dålig på att ta mej tiden att få dem framkallade.. eller så framkallar jag å så lämnar de i lådorna... Föremål som får en att minnas är nog gamla "ärvor" som den stora tavlan från mormors (som int alls passar i mitt hem men har sin givna plats där ändå, farmors gamla golvlampa och farfars (som jag aldrig hann träffa) gamla gungstol och annat smått å gott. Minnen är jätteviktiga! Minnen formar även framtiden... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, minnen som blir till drömmar... :)

      Radera
  2. Intressant! Jag har bilder, album, tavlor, musik, berättelser, recept, kläder, skor, blommor, men mest foton i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En riktig storsamlare med andra ord :)

      Radera