måndag 9 april 2012

Svärmors bok


Jag har en välläst bok i min ägo. Min svärmor var en riktig hejare på hantverk. Lappteknik, garnfärgning, vävning, stickning, virkning name it! Hon kunde allt och producerade med glädje och stolthet. Vi hann aldrig riktigt fördjupa oss i vårt gemensamma intresse. De år vi fick tillsammans gick till omvårdnad om farfar och mina små. Det var så mycket omsorger och matlagning att stickorna fick vila. Men inte kan jag sörja gångna eller förlorade dagar.

Istället får jag njuta av att läsa samma böcker som hon läst. Söndertummade och välanvända. Min favorit är Ica-kurirens bok om stickning, virkning och krokning från 1965. Underrubriken lyder "3 instruktiva kurser med 35 trevliga modeller". Kan inte annat än hålla med. Kurserna är instruktiva. Jag lärde mig snabbt att kroka. Ökningar, minskningar och knapphål.


Modellerna är inte helt trendiga just idag, men det praktiska rinner som en röd tråd genom boken. Helt i min smak. Inget extra tjafs. Eller vad sägs om en virkad bäddjacka?


Vem vet, kanske jag har en ny väska och huvudbonad nästa gång jag går på stan...




Nä, skämt åsido. Det finns så mycket användbart i boken.
  • Vantar, mössor och sockor. 
  • Västar, tröjor och koftor. 
  • Filtar, pannlappar och sängöverkast. 
  • Tofflor, väskor och haklappar. 
  • I tre olika tekniker. 
 Behöver man mer?

Både svärmor och jag har hämtat mycket ur boken. Vi har bara inte gjort det samtidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar