onsdag 9 maj 2012

Helenasockan


För ett tag sedan var jag in till min nästan-granne. Hon bor några gårdar bort, men vi hämtar posten på samma ställe, i Kåpabyn. Hon har trampat byns jord betydligt längre än jag. Vi är inflyttade och hon tillhör inventarierna. Hon är förresten en fena på att sticka Yemen-västar och putsa lök.

Vi ringdes lite för nu hade hon många västar på lager som hon ville få skickade till nymänniskor som behöver värme. Jag bad snällt om att få komma och beundra. Det tog inte den "lilla stund" jag hade tänkt för vi hade så mycket gemensamt att prata om. Det pratades garner, sockor, västar, traditioner, gemensamma bekanta och så visade hon mig "världens bästa sockor" som hon hade börjat sticka 1953 (tror jag hon sa). Hon har inte slutat än, för modellen är sådan att den hålls uppe. Nu ska ni ju inte tro att sockorna från -53 inte är färdiga än, utan det är själva mönstret vi pratar om. Det finns stora karlar som beställer just den här modellen för det är den enda som funkar. Så det har blivit några par, sa hon.

Jag tittade närmare på mönstret och skrev ner det på ett ungefär efter Helenas beskrivning. Genialt enkelt med stor effekt. Nu har jag ju inte varit hennes beskrivning helt trogen på mina testsockor, men så här går det till.


- Mudden, hälen och tån är enfärgade.
- Fot och ben randiga, vartannat varv grundfärg, vartannat varv "nya" färgen.
- Mönstret går att dela med 4+1 eller 5+1, beroende på om man gör små eller stora sockor.

Ränderna  stickas så här med repetitionen 4+1:

varv 1, 3 och 5: fyra maskor räta med "nya" färgen, lyft femte maskan, upprepa varvet ut
varv 2, 4 och 6: alla maskor räta med grundfärgen
varv 7: alla maskor räta med grundfärgen (Helenas version)
varv 7: fyra aviga maskor, en rät, upprepa varvet ut, med grundfärgen (Marias version)

I båda fallen bildas ett mycket snyggt rutmönster i grundfärgen som ramar in ränderna. De lyfta maskorna bidrar med längsgående ränder och stabilitet.

Om mönstret har hängt kvar i produktion så länge bör det kallas traditionellt och kanske det ligger en sanning i att det blir världens bästa sockor av det. De sockor Helena visade var högskaftade herrsockor i svart och grafitgrått. Såååå snygga. Inget tjafs, men ändå stimulans för stickerskan. Det kan bli tradigt med bara släta sockor i storlek 45. Jag vet. Jag har flera såna fötter att värma. Starka gener.

Vill du använda det här mönstret så gör det. Men tänk då på Helena och hennes yemen-västar. Hon har stickat 20 redan och sitter och tänker på de små medan stickorna dansar. Kanske du skulle göra en också, som tack för mönstret?

ps, En miss i maskorna i närbilden såg jag. Såg du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar