tisdag 29 maj 2012

Virka med vävgarn


Jag har vänner som vet vad jag gillar. Speciellt en vän har ögonen öppna för fyndgarner. Hon tipsade om vävgarner som skänktes bort på sajten Give and change. Det är en sida som tar cirkulation och återvinning på allvar. Hjärtat är med och saker byter ägare utan pengar.

Damen som skänkte bort en halv säck vävgarner visade sig vara en av dessa tysta hjältar. Hon packar tillsammans med sina väninnor små babylådor med startutrustning (mössa, sockor, filt, lite kläder, tygblöjor, handdukar od) och skickar, om jag förstod det rätt, österut. Det finns många barn som på det här sättet får en varmare start i livet.

Men vävgarner är inget för mjuka nymänniskor. Så jag tog vara på dem och gav några mössor och sockor i ministorlek i utbyte (som du, mamma, har stickat ;) *privat hälsning*). Vi blev glada av den affären.

Och vad ska man göra av vävgarner då? Ofta fyra trådar av grov kaliber tillsammans.


Kanske sittunderlag? Nu ser det ut som en pannlapp, jag vet, men betänk att varje bräda är 10 cm. Räcker att värma även väl tilltagna bakdelar. Och så färdigt för upphängning om det hotar regna.


I förgrunden på bilden ligger lite slätare vävgarner. Med dom lyckades jag få till virkade stolpar och därmed mormorsrutor. Favorit i repris.


Några varv till så får verandastolarna varsin ruta. Kanske inte för sommarsittning med shorts, men tänk vad skönt att få lägga ylle mellan baken och bänken på hösten och våren.


Virknål i storlek 9 mm. 

Och nej, jag virkar inte med tårna.




Ännu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar