torsdag 3 maj 2012

Yemen-väst eller Nuttu








Foto: Libris/Anna Braw (för min egen är inte färdig ännu)

Det finns böcker man minns. Böcker som ger avtryck i livet. En sådan var boken Kyrkkaffe när den kom ut för många år sedan. Titta in på Kyrkkaffebloggen så kanske du känner igen dig.  Bokserien fortsatte med Brödboken, Tillsammansmat, Långpannas lov och jag minns inte allt. När vi var mätta och belåtna övergick serien från mat till garn. Böckerna Värma varandra, Restvärme och Värma en liten har hedersplatsen i min kreativa bokhylla.

Det är det här med tillsammanskunskap som jag storgillar. Vi är så många som i vår fantastiska kreativitet skapat underverk och få av oss får sina kreationer spridda mer än till släkt och vänner. Det har Anna Braw ändrat på. Hon har samlat och samlat och sammanställt och sammanställt så nu är det receptfrossa, konstutställning och innovationspresentationer i snart varje bibliotek och i otaliga hem.

Jag kommer osökt att tänka på en sång jag gillar. Tryck på pilen så sjungs det hjärtligt.


Det bästa med böckerna är ju inte det rent tekniska med recept och mönster utan det är alla sköna människor som kommer fram mellan raderna. Vilken rikedom. Den ska vi ta vara på!

Vad har detta med Yemen-västen att göra kanske du undrar. Jo, det är i boken Värma en liten som jag träffade på Yemen-västen första gången. På finska har dom kallat densamma för Nuttu. Runt mig i min värld finns det damer av alla storlekar och åldrar som sitter och stickar västar åt nyfödingar. Och räddar livet på någon. För det är så att om man är nyfödd och inte får hjälp med att hålla värmen så blir man sjuk. Det berättas att det finns barn som far hem från sjukhuset inlindade i tidningspapper. Det fyller sin funktion, men om det är i min makt att ge någon en varmare start i livet så tänker jag göra det.

Så därför har jag äntligen kommit igång. Äntligen, för tanken har snurrat så länge.


Mjukt varmt garn och en rundsticka. En bra början.
Hos MiaStickar finns ett bra mönster för rundsticka.
Hos Stickhjälpen finns ett mönster för raka stickor.


En stund framför TVn med pojkarna. "Simpsons" och "2½ men" och annat fördjupande för själen. Fast när det kom "Eat street" lade jag ifrån mig stickningen. Det vill ju bli lite ojämnt när bara fingrarna får vara ögon, men det borde ordna sig på slutet om jag sköljer upp den när den är färdig. 


Och när första är klar blir det fler.

På facebook-gruppen Nuttu (på finska) meddelas idag att det nu finns ett kontrakt på tullfri införsel av 30.000 yemen-västar till Etiopien. Det betyder 30.000 varmare nymänniskor. Kanske min är en av dem?

Vilken är din?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar