onsdag 13 juni 2012

Bomba garn i sommar?


På Stundars arrangeras årligen populära hantverkardagar med många besökare från när och fjärran. Förra sommaren drog jag projektet "Minnesfilten". Den klassiska mormorsrutan hade i mina öron blivit uteslutande och diskriminerande. Inte bra i dessa tider. Alla är ju inte mormor, inte farmor för den delen heller. Men varenda människa är barnbarn. Håller ni med?

Som barnbarn har man minnen av den äldre generationen hur gammal man än är. Det gjorde att alla besökare kunde ge ett minne av sin mormor eller farmor och samtidigt välja färger till en ruta som mina virkande väninnor virvlade ihop. Minnet skrevs upp i en bok och rutan lades till den gemensamma filten.

Ni kan tänka er att vi fick höra underbara berättelser. Det fanns damer med starka viljor och andra som var riktiga hejare på plättar. En del hade aldrig träffat sin äldre generation, men hade fått berättat åt sig hurdana de var. En ruta heter helt enkelt "SNÅL". Det är också en hel berättelse i sig.

Projektet var så populärt att jag till och med fick julkort med extra tack för minnesfilts-projektet. Våra minnen är nu samlade till en halv filt, för det var så långt vi kom. Vem vet när det blir fortsättning...

Denna sommar kommer det igen att arrangeras Hantverkardagar på Stundars, både den 8.7 och 5.8. Nya hemsidor har de också.  Den som har möjlighet skall definitivt ge stället en chans.


Årets roliga hantverksprojekt den 8.7. blir stick-graffitti eller garn-bombning. Ett lite modernare stadsfenomen som överraskar och glädjer flanören. Mina tankar går till en mjukare värld, lite protest och en stor gnutta hantverksglädje.

Så nu har jag samlat några av mina provlappar, ni vet såna som det bara blir en liten lapp av för att man ville prova på nån teknik, och undrar om jag kan värva några vänner som kommer med mig och bombar några lyktstolpar tillsammans med besökarna. Vännerna brukar inte vara svåra att få med.


Nu tänker jag sätta fart på stickorna och med min nya vän stickmaskinen Knittax kan det gå riktigt fort att få några färgglada lappar.


Dagens loppisfynd får gärna bidra med några metrar. Själv har jag aldrig sett större kon. Färgen kan diskuteras, som gubben sa, men vi är redan vänner, konen och jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar