fredag 1 juni 2012

Virkad sten


Jag är trädgårdsmästare till professionen. Mitt arbete består av att berätta för andra om växters levnadsvillkor och hur man tar hand om dem.

Fem av dem jag berättat åt har tagit examen idag. Jag är stolt. Grattis till A, E, I, M och M!

Men finns det nåt hopplösare än att hålla liv i växter i kruka? Säg ampel och jag gråter. Mina drömmar om stora krukor med blommande klättrare på höga piltorn, söta ampeltomater, frodighet och grönska. Drömmar. Verkligheten är att undervisningen inte gått hem i den egna skallen. Jag glömmer vattna.

Så i år hade jag tänkt få välkomnande färg vid trappan utan att ta livet av alltför mycket levande material. Det här är bara en liten början. En provsten. För jag vill ha en samling.

När jag behöver omväxling vänder jag på stenen och får nya färger och former.


Problemet idag är att jag inte hittar bra stenar. Här. I Österbotten. Med en 20 meter lång stenmur av "sånt som kommit upp då man grävt" i trädgården. Jag vill gärna ha runda, äggformade. Men den hönsrasen är inte framavlad ännu.

Lite tankar 
  • ju mindre sten desto tunnare garn
  • virka så att mycket av stenen syns
  • gärna kontraster, mörk sten = ljust garn och tvärtom
  • en rätt placerad virkad sten i rabatten är minst lika fint som dyyyra köpta blå glasklot

Men inte ger jag upp med växterna riktigt ännu. Spanska flaggan (Ipomoea lobata) får bli årets klättrare. Så för att matcha måste jag hitta restgarner i vitgulorangeröda toner.

Och söka sten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar