måndag 6 augusti 2012

När en karl stickar tröjor


Jag har en förkärlek för tråd. Alla trådar för att vara mer exakt. För det finns trådar av ull, järn, vide, kabel, bomull, lin, rabarberskal, plast, golvludd....

Dessa trådar hittade jag i en hantverkarbod på Stundars. Det är Per Kronqvist som lagat dem. Han satt stolt bredvid och stickade på sitt sätt.

När han stickar använder han tång och ett finurligt system för att koppla ihop maskorna.


En ring i taget växte arbetet fram. Grov träskiva, arbetet var fäst med spikar i hörnen och arbetshandskar skyddade händerna. Tången var stor och handfast.


Får jag presentera.

Rätstickad tröja i grått. Rostar i regn och kan vara något tung att bära. Den väger 15 kg. Men då ska man veta att den skyddar mot arga riddare med svärd också. 

Per har tillsammans med sin son utforskat stickningens utmarker. De har på egen hand lärt sig tekniken att laga ringbrynja. Det började med ett spännande svärd på loppis. 

Det här ger mig inspiration att söka nya vägar tillsammans med alla tillgängliga trådar. 

Tack Per att jag fick bekanta mig med ditt hantverk en liten stund!

 
Så kan det gå när en karl stickar tröjor.


5 kommentarer:

  1. Haha, va skojigt. Alla hittar sin inspiration från egna platser/föremål...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ska hålla ögonen öppna! Fast du kan ju det!

      Radera
  2. Jisses så häftigt. Detta är ju verkligen ett urgammalt hantverk. Härligt att någon bevarar det arvet.
    Nu får du fiffilura ut hur du ska kunna använda den här inspirationen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog tänker jag fiffilura alltid, men vissa saker behöver mogna på insidan. Och blandas om lite. Och kryddas.

      Radera
  3. Du vet man kan mixtra och mickla med små silverringar och få ihop riktigt fina armband.
    Jösses nu fick jag själv en ide.....*skenar iväg*

    SvaraRadera