söndag 26 augusti 2012

Restgarnskavalkad


Det kräver överlåtelse att fråga en hel säck garn vad den vill bli. För när en hel säck garn berättar om nya barn och kalla nätter och knappt om kläder så händer det nåt.

Då får man börja morgonen med en kopp kaffe och 33 upplagda maskor. Innan det är dags att åka till jobbet är halva oket klart. När man sedan kommer hem från jobbet fixar man gärna mat som sköter sig själv och stickar oket klart. Efter middagen kan man ta stickningen med till TVn och sticka självaste kroppen. Sista varven går som en dans och innan läggdags är västen klar. En bra dag till ända.

Det är klart att man inte kan ta sig vanan att sticka en väst varje dag, men ibland händer det nåt i huvudet och händerna och västarna bara föds med glädje. Ren glädje.


Det blir gröna modeller.


Det blir "Heja Sverige"-modeller. Bara för att "Heja Finland"- garnen inte dök upp.


Det kan också bli "Heja allarosalilamininystan"-modeller.


Mönstret är den snart klassiska "Treochenhalvtimmesvästen" som  Kyrkkaffebloggen glädjer med. 

Mina egna barn har vuxit sig stora och har redan från början varit väl tilltagna. Så när jag sitter med en av dessa västar undrar jag om det faktiskt finns så små människor.

Det finns det. 

Mitt hjärta är alldeles varmt från gårdagen då jag fick hålla 2,2 kg människa på armen. En väst skulle klassas som filt på den lilla kråkan. Så nog borde det finnas passliga bärare i 3,5 kg:s klassen. 

Har du inte testat en "Treochenhalvtimmesväst" så är det bara att fråga ett nystan som passar till 4 mm stickor vad det vill bli. Svaret är troligen en väst. Till en liten ny. 

16 kommentarer:

  1. Men dra på trissor så produktiv du varit (och är). Västarna är så vackra och de kommer att göra gott för en liten frusen kropp. Tror dina garner är ytterst tacksamma att de blandas i färgerna till så fantastiska små västar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är sån fart att jag själv baxnar. Men nu har jag sagt åt garnsäcken att lugna ner sig lite. Men de blå och turkosa nystanen har redan bestämt sig. Får väl plocka lite med dom så att dom förstår att det är på gång. Snart.

      Radera
  2. MEN GUUUD VA SÖTA!!! Har kopierat "receptet" så så fort jag kommer igång igen med min halvfärdiga väst så ska den färdigställas och så blir det en sån här efteråt! :) Har för mycket trädgård och annat pågång nu.. men när vintern kommer, DÅ!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En liten varning får jag utfärda dock. Halvt beroendeframkallande vilket tidvis medför dammtussar och otorkat köksbord. Lycka till!! Och njut.

      Radera
  3. Vilken härlig samling av västar.Jag är helsåld på dessa västar.Har stickat 5-timmarskoftor hittills men har smittats av västfeber.Nu ska jag heja på Finland och sticka vidare på en blå/vit väst.Trevlig fortsättning på helgen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ÅÅÅ. Har du "Heja Finland" färger? Tee yks munkin puolesta, pliis:) Själv står jag och säljer handfärgat på marknad imorgon. Trevlig helg alltså. I västfeberns tecken.

      Radera
  4. Superfina västar! Måste testa någongång när tiden räcker till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajja! Och kul är det också.

      Radera
  5. Å vad söta västar du har gjort / gör. Jag kanske måste ta och prova ett sådant mönster jag också, det låter ju spännande, att man kan hinna så långt på en dag. Har ju garn som passar till stickor nr:4, så det är ju bara att sätta igång då. Återkommer med resultatet sedan.
    kram//Tina i Falun

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tina!
      Man hinner en del på treochenhalv timme, städa och sånt, men om man väljer att göra något roligare kan det bli en väst:)

      Radera
  6. Du stickar så fint och du skriver så fint!!
    Den med regnbågsfärgade oket hade jag gladeligen betalt ett par hundra för om jag väntat en liten. Hur breda blir dina västar?
    min blev 18 cm "bred". Andra tröjor jag stickat är ca 21cm "breda"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Letade måttbandet en stund... Bredden på regnbågsvästen (och de andra) är ca. 21 cm (+-1), precis som dina "andra". Är det lagom tror du?

      Radera
  7. ja 21 +/- 1cm tror jag blir bra!!!
    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då fortsätter vi med "tjugoencentimetrarna" :)

      Radera
  8. http://vindsromantik.blogspot.se/

    Hej
    Hittade till din vackra blogg när jag sökte ringar till ringbrynjor. Jag söker silverfärgade (stål), var har du fått tag på dina?

    Ha det gott
    /Maggan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ringarna vet jag att han gjorde själv, han med ringbrynjan som var på bilden. Han lindade rätt tråd runt en pinne och klippte av längs sidan. Själv har jag inga egna ringar.

      Radera