tisdag 25 september 2012

Ålandshälsningar



Farmors lilla kryddskåp får inleda ett inlägg om en underbar resa. Underbara resor går ofta till Åland och till farmors kaffebord.

Hon berättade att det här kryddskåpet hängde på väggen i hennes barndomskök på Hindriks i Sonboda. Då rör vid oss kring 1920-talet.

I min barndom har detta kryddskåp alltid funnits i farmors kök. Då blir det 70-tal helt plötsligt.


Vi gick från kryddskåpet till klädskåpet och där hade hon igen laddad upp med nya lappar till Teresa-filtar. Förra omgången lappar som jag berättat om tidigare har redan fått bli filtar.

Med garnet 7-bröder och 34 maskor på vad jag tror är 3,5 mm stickor blir det fem lappar från ett 150 g nystan. 18 gånger 18 cm skall det bli. Och här kan vi tala om systematik och ordning och uthållighet och stolthet.

Heja farmor!!


Just denna Ålandsresa planerades med tanke på Skördefesten som hålls i september sedan några år tillbaka. Jag var på jakt efter ett äpple som heter Collina, bäst i världen. Nu visade det sig att hon mognar en vecka senare än i fjol och att plockningen inleds först i slutet av september.

Sucka mitt hjärta.

Men jag har en envis mor. Hennes näsa för Collina gav inte upp och till slut fick jag faktiskt med mig en 11 kg:s låda upp till kallare breddgrader.

Tack Mamma!!


Förutom äpple i mängder fick även inhemska päron fröjda gommen. För den som vill fördjupa sig i åländska päronfröjder rekommenderar jag denna länk.


Under skördefesten är det "Öppna gårdar" på hela Åland. Det är meningen att folk som vanligtvis handlar fyrkantiga paket i butik ska få hälsa på sin mat.

 Här hälsar min kollega på sin mat. Han till höger hälsade också, men han är vegetarian.


Skördemarknaden är en folkfest och på folkfester äter man gärna lokala delikatesser. Efter alltför lång väntan, alltför långt borta, från den endast på Åland förekommande restaurangen på hjul fick jag äntligen, äntligen sätta tänderna i en Ledholmare. 

Vissa godsaker, som Ledholmare, är så goda att dom har egen facebooksida. Fastän sonen satt i rökfritt förstaklassutrymme orkade han inte med sin burgare så jag fick verkligen njuta mig mätt.

Ja förresten, en garnbutik hann jag med också. På Ulfsby gård står Ann och säljer garn i sin egen gårdsbutik. Jag drabbades av limhänder igen. 

Men bara lite. 

Så nu sitter jag här hemma igen och funderar på hur många lappar farmor hinner sticka tills nästa gång vi ses...

Varma Ålandshälsningar!

/barnbarnet

4 kommentarer:

  1. Låter som en riktigt härlig resa. Blev genast sugen på hamburgare och päron. Och på att hälsa på farmor.
    Kanske jag kommer mig iväg på skördemarknad nästa år. (fast farmor bor som tur är närmare...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, om du har möjlighet skall du verkligen passa på att besöka skördefesten. Och behöver du låna en farmor där så vet jag en riktigt bra en :)

      Radera
  2. Vilka härliga bilder och vilken mysig resa. Jag är avis på dig för att du har en sådan kanonfarmor. Jag har bara haft en mormor men hon gick inte av för hackor hon heller *S*.
    Jag kan sakna det där att "resa tillbaka" i tiden och minnas barndomen. Att se vissa föremål som är starkt förknippade med någon man älskar. Som tur är har jag lite saker efter min mormor. Men å andra sidan finns hon ju alltid i mitt hjärta.
    Hmmm.......nu blev det inte riktigt som jag tänkt skriva........härliga, mysiga och vackra bilder det var ju det jag skulle tacka för *S*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaadu Bibbi. Om man skulle få bli sån "kanonare" när man blir gammal:) Fast vi är väl på god väg?

      Radera