tisdag 11 september 2012

Alexandersmäll


Vi önskades välkomna in i smedjan där årets utvalda hantverksmästare stod redo med eldstickan.


En efter en tändes våra lyktor. Först kvinnliga mästare, sedan manliga dito. Därefter gesäller av båda sorter och till sist lärlingarna och "annat löst folk".


Och där stod vi och väntade på den stora smällen.


Skytten mynningsladdade geväret och brände av en salva så elden stod ut ur pipan. Just det ögonblicket fångade jag inte på bild för jag höll för öronen som så många andra.

En riktig Alexandersmäll, till Alexander den stores ära.

Enligt gamla traditioner tänder mästaren gesällernas och lärlingarnas lyktor inför vinterns mörker just denna dag, den 11 september. Hädanefter är det okej att ha lampan tänd när jag stickar.

Bra så. För det börjar mörkna på kvällarna.

PANG PÅ ER!!!

2 kommentarer:

  1. Så fint. Jag tycker om när man håller gamla traditioner vid liv. Det är vårt kulturarv och får inte glömmas. Så jag blir glad varje gång jag läser eller ser att gamla traditioner fortsätter att leva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En gång är ingen gång och två gånger är en vana. Jag tror bestämt att det skapades en tradition i år då jag själv var med för andra gången.

      Radera