fredag 28 september 2012

Novita rundstickor i akryl


Det tar sig sa pyromanen då det brann i skägget.

Till min stora glädje har Novita, det stora finska garnbolaget, tagit fram ett set med rundstickor som är värda namnet pyöröpuikkosetti. När jag vänder på påsen känner jag igen Knit-Pro-systemet och kan konstatera att samarbetet inom stickvärlden är gott.

Tanken är att man alldeles själv väljer längd på kabeln och storlek på stickorna och skruvar ihop sitt arbetsredskap. Man ska verkligen vara noga med att spänna med nyckeln. Lösa gängor mitt i arbetet är ingen höjdare. Jag vet.


I paketet finns tre kablar i olika längder (60, 80 och 100cm) och tre storlekar stickspetsar (3, 4 och 5 mm). Gott så. Stickspetsarna är i akryl som jag inte har provat personligen, men jag har från säkra källor hört att de är bra.

"Spetsiga, lätta och fina" sa hon, vännen min.

Just dessa är dessutom i olika färg och sånt gillar jag. Pedagogiskt liksom. Själv har jag metallspetsar och varje gång jag skall byta står jag och söker rätt par.

Dessa fanns på MiniMani i Vasa för 19,90 €. Skulle jag inte vara utrustad redan skulle jag köpa direkt.

Och nej, jag är inte på något sätt sponsrad utan tycker att stickvärlden behöver bättre verktyg.

Det blir så mycket roligare då.

Mera rundstickor åt folket!!

1 kommentar:

  1. Så smidigt att bara kunna byta. Jag ska ta och se mig omkring om dessa säljs här också.

    SvaraRadera