tisdag 30 oktober 2012

Näversockor

När det piper till i telefonen blir jag glad. Ännu gladare blir jag om det kommer ett bildmeddelande och bilder är en socka. Just en sån socka som inte finns överallt.

 Ungefär som Sailing Knitters socka såg den ut.

 "Hur gör man?" är frågan.

Jag studerade bilden och kunde konstatera att skaftet var stickat i näverstickning. Runt ankeln var det klassisk resår och foten var en helt vanlig raggsocka. På telefonbilden alltså, som trots många försök vägrat att förflytta sina digitala kännetecken till datorn och denna blogg.

Annika, med bloggen Sticka-på landet, har en utförlig beskrivning med text och många bilder på just näverstickning. Hos henne skulle jag börja om jag skulle laga näversockor.

Sedan skulle jag söka filmer på YouTube med sökordet Entrelac, för så heter näverstickning på engelska.

Då kanske jag skulle landa här.



Very Pink Knits har massor av bra filmer om stickteknik. Just den här är en halvtimme lång, men efter den kanske jag skulle vara beredd att ta tag i stickorna och garnet.

Det är ungefär såhär det går till när jag kastar mig över nya projekt. En fråga som väcker nyfikenhet behöver få ett svar som finns på nätet. Bara jag är duktig på att söka kan jag hitta nästan vad som helst.

Jag tänker på gamla tider då kunskapen gick från människa till människa. Det var döttrar och mödrar och mormödrar. Eller så var det lärlingar och gesäller och mästare. Det kunde ta många år att samla på sig kunskap och erfarenhet i någon specialteknik. Man fick lära sig när läraren hade möjlighet att visa.

I dagens värld, utan väntetider, utan tålamod, kan man med några knapptryck hoppa in i mästarens verkstad vilken tid på dygnet som helst.

Bra eller dåligt?

Bra tycker jag, som annars inte skulle ha möjlighet att lära mig. Nu kan jag handleda läxor, koka mat och krama barn mellan maskorna. Kunskapen kommer hem till mig där jag är. Mitt i vardagen.

Välkommen förunderliga värld.

4 kommentarer:

  1. *tittar mycket storögt och beundrande på kvinnan i öster*
    Jisses, jag gillar ditt sätt att ge dig på ta mig tusan allting *S*.
    Jag murmlar på i knähöjd medan du svingar dig ut i rymden. Men båda har vi lika mycket nöje av det vi gör. Tur man är olika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag trivs! :)
      h. Rymdsvingerskan

      Radera
  2. TACK! för beskrivningen! :)
    ja har redan skickat den vidare till övermalax marthorna ;)
    -få se hur många som börjar på med näversockor nästa träff.
    Mvh: Bernicé

    SvaraRadera