onsdag 24 oktober 2012

Tvåvarvsvärmare


En halsduk,
som är som ett rör 
som sys ihop till tub 
som kan monteras som en möbius-sjal 
och blir klar på ett par timmar. 

Häftigare än Kinderägg alltså.



Fjärde på gång och Bibbi bara väntar och väntar på bilder. Här ska hon få del av glädjen i östra grannlandet. 

Ta fram största stickorna. Här 20 mm tjocka. Ta även fram garantimjukt garn som inte kliar och som skall passa till stickor mellan 7-9 mm. De överstora stickorna på 20 mm är för att få maskorna att träda fram och arbeta in mycket luft.


Akrylgarn från finska Novita, Sirkus och Jenika som med all sannolikhet är exakt samma garn i olika förpackning.



Lägg upp 20 maskor eller ett jämnt antal maskor passande till garngrovleken.


  • lyft första maskan som om den skulle stickas avig med garnet framför stickan
  • sticka en rät
  • lyft nästa med garnet framför
  • nästa rät osv
Alla varv stickas likadant. Varannan lyfts med garnet framför stickan och varannan maska stickas rät. På detta sätt bildas ett "rör" av maskor och det är bara räta maskor som syns utåt.

  • Maska av då garnet är på väg att ta slut eller då "röret" är 120 cm.
  • Sy ihop ändorna med en vridning så att det bildas en möbius-sjal.
  • Fäst trådarna och vira två varv runt nacken.
  • Njut!

Akrylgarn går att tvätta i maskin, men den glesa strukturen gör att jag skulle rekommendera tvätt i tvättpåse eller handtvätt.

Och för dom som stickar på engelska blir det kanske såhär:

Acrylic yarn, bulky, needles 20 mm.
  • CO 20 st
  • *sl1 wyif, k1* repeat to end of row, turn
  • *sl1 wyif, k1* repeat to end of row, turn
  • work until 120 cm long
  • cast off and sew the ends together with a twist to make a moebius cowl.


Jag vill dela glädjen över den högst experimentella upptäckten förutom med er, även med min son, 15 år, som med tydlighet handlett mig i produktutvecklingen. Stort tack!

6 kommentarer:

  1. *skuttar av glädje* Äntligen! Jag hann nästan bli övervänt.
    Det här måste jag prova. Så fint det blev. Voj voj voj nu måste jag iväg till min garnaffär på fredag.
    Du är så duktig och jag är så himla glad att jag hittade din blogg.
    Tusen tack för bilder och beskrivning.
    *glad gladare gladast*

    SvaraRadera
  2. Glömde ju att be dig tacka sonen även å mina vägnar. Fint med support och inspiration till utveckling.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, vi tar åt oss alla tack. Det är inte alla dagar jag får respons på mina garnfrågor av den yngre generationen. Sticka lugnt bara.

      Radera
  3. Tjohej
    jag håller på med en sådan här i garnet Maja. Det blir så mjukt och fint och häftigt att den blir som ett rör. Fort går det också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjohej tillbaka! Var tvungen att kolla upp Majagarnet, för Gjestal har ju ett som är mycket tunnare. Svarta Fårets Maja antar jag att du har. Visst går det undan! :)

      Radera
    2. Det är Svarta Fåret jag stickar i. Det är så ljuvligt mjukt så det är en ren njutning för mig att sticka i.
      Jag har gjort klart min halsvärmare nu och den blev härlig. Så fint att den blev som en rör samtidigt. Teknikens under *S*.

      Radera