lördag 13 oktober 2012

Virkade halvstolpar


Lördag är städdag hos oss.

För en som mycket hellre sitter med fingrarna insyltade i garner är det inte favoritdagen direkt. Denna lördag lyfte jag på tyget till kökssoffan och drog fram en svart plastlåda fylld med dåligt samvete.

Just dåligt samvete har jag burit på tillräckligt i livet, så mina tankar snurrade kring hur man kunde vända detta till stolthet och glädje.


I lådan ligger sedan många år otaliga nystan i de härligaste färger som väntar och väntar och väntar på att få bli den där allra finaste filten.

Nu är väntan slut.

Det bidde ingen filt. Det bidde en stolsmatta till favoritfåtöljen.

Projektet får anses vara avslutat och jag får njuta av det jag åstadkommit och resterande nystan får ny anställning i andra projekt. 


Det som skulle bli en filt är virkad i halvstolpar med nedtag mellan  maskorna på föregående varv. På så sätt går färgerna in i varandra som tänder. Garnet tas av vid varje färgbyte så att det bildas färdiga fransar.


Här har jag valt färgerna med omsorg och virkat med 5mm virknål.

Men tänk er en restgarnfilt med massor av färger och sprakande fransar längs kanten...



Den ska jag sitta och virka i den här fåtöljen helt utan dåligt samvete.


4 kommentarer:

  1. Så fin matta du gjorde. Listigt att virka den på långsidan och spara tåtarna i sidorna för att göra frans av. Tänk så mycket god inspiration du sprider på din blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bibbi. Mår datorn bättre? Jo, filten bidde en matta. Jag hoppas också kunna förmedla lite nytänkande angående alla dåliga samveten som bor under kökssoffor och i lådor i garderober. Tänker man lite kreativt flyger samvetsmyggan iväg. Zzzzzbzzzz.

      Radera
    2. Mina dåliga samveten är inpulade i en stoooor byrålåda uppe i mitt sovrum *S*. Där har jag bl a en hel flock mormorsrutor liggande. Ska bara virka ihop dem men ååååååååååååååh så tröööööögt det går. Men en vacker dag så......
      Undrar vad jag ska ha i byrålådan när alla dåliga samveten har flyttat ut?
      *funderar*

      Radera