fredag 16 november 2012

En häl från tårna upp


Produktionen för årets julmarknad på Stundars år i full gång. Förr om åren har dessa sockor med "finska vågor" gått åt som smör på varma karelska piroger.

Jag stickar från tårna och uppåt och hinner tänka en hel del på vägen upp mot ankelvecket på ovansidan av foten. Det är mitt mått för att starta med häl-lappen.


Om jag istället för att sticka slät häl stickar räta maskor alla varv blir ju hälen bulligare, tänker jag, och provar genast. Jag gör hoptagningar vid fotens fulla längd så att det minskas en tredjedel av maskorna på var sida om mittentredjedelen (ex 8+8+8). Precis som man kan göra om man kommer "uppifrån" också. Raskt plockar jag upp maskor på sidan av häl-lappen innan jag fortsätter framåt.

Precis som för en socka stickad från resåren ner minskas det på hälsidan så att maskantalet "stämmer" igen. Då är det lagom att börja på resåren till skaftet. Här låter jag ovansidans mönster löpa upp på foten innan jag avslutar med några centimetrar 1+1 resår. Resåren blir tydligare om jag tar de räta maskorna i bakre maskbågen så att maskan vrids.

Så några tankar
  • Varför är det svårt att få hälen bra när man börjar från tårna?
  • Håller denna rätstickade häl bättre än en slätstickad, eller är det så att den nöts snabbare?
  • Hur många olika hälar kan man göra? 
  • Hur många av dem blir en besvikelse?
  • Hur kommer det sig att fast jag försöker sticka sockor i olika storlek så blir de oftast storlek 40 i alla fall? 

 Ett mysterium som löses bäst med praktiska övningar.

Till stickorna!!

4 kommentarer:

  1. Du gör så vackra saker. Svåra mönster och grejer som jag aldrig skulle våga mig på.
    Jag minns att min mamma och mormor klippte strumpbyxor/nylonstrumpor i smala smala remsor och stickade tillsammans med garnet i sockans sula och häl. Det blev slitstarkare på det sättet sa dom. Ett litet tips kanske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har en tidning här i Finland som heter PIRKKA (Birka på svenska) dit det i alla tider har skickats in fantastiska tips på hur man kan använda damstrumpbyxor. Niksi-Pirkka. En nationell kunskapsskatt med glimten i ögat. Tvålhållare i duschen, kryddpåse i buljonkastrullen, lökförvarings-sträng i skafferiet, name it! Det är sån här kunskap jag inte vill att går förlorad. TACK!!

      Radera
  2. Intressant socka! Huruvida en rätsickad häl skulle hålla bättre vet jag inte men det är lättare att lappa en slätstickad häl. Har du testat den s.k. förstärkta hälen som stickas med att lyfta varannan m? Jag är inte så säker på att den heller håller bättre men är troligen svår att lappa snyggt. Men sedan beror det ju ofta på hur man vill det skall se ut också.

    Det är troligt att Bibbis mamma och mormor stickade sockor i helyllegarn. Ylle har en mycket god värmande egenskap men är inte så slitstark. Nyloremsorna gjorde alldeles säkert att sula och häl blev slitstarkare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jovisst har jag provat den förstärkta hälen, men när jag kommer från tårna och uppåt så drar hela häl-paketet ihop sig så att sockan blir oformlig. Sitter ganska bra på foten, men säljer dåligt på marknader.

      Nuförtiden undviker många att sticka sockor i helyllegarn och på detta sätt kanske fler skulle våga utan att känna att arbetet går till spillo.

      Radera