måndag 19 november 2012

En häl till från tårna upp


Det finns trogna hälstickare. Det är de som har hittat sin favorithäl och som kan sticka alla storlekar som behövs i den modellen. Svärmor var en sådan hälstickare. Och Ålands-farmor. Våra hovleverantörer.

När prinsarna var mindre och gick på dagis hände det sig att sockor blev borttappade. Surpris, surpris. Då kunde jag ta upp en övergiven socka och "se" om det var vår. Hälen och randningen på skaftet var som bomärken. Ett bomärke för Svärmor och ett för Ålandsfarmor.

Så icke nu längre. Jag är en otrogen hälstickare och nybliven hovleverantör.

Senaste hälmodellen som behövde få en chans att kanske bli favorit var en "short row heel", en häl med förkortade varv. Tidigare försök med förkortade varv har resulterat i en pärlrand av hål, men i Novitas socktidning fanns en liten knix som faktiskt fick hålen att försvinna. Kort sagt, dra hårt och låt maskan få två trådar över stickan.

På den här sockan har jag ökat 6 maskor (3+3) vartannat varv på hälsidan innan jag började sticka kortare varv. På så sätt ryms även höga anklar i sockan.

Favorit?

Nej, inte den här heller...


4 kommentarer:

  1. Kors i jisses! Här stickar du den ena hälen efter den andra efter alla konstens regler och själv fick jag knappt ihop två hällösa babysockor. Ja jädrars det är skillnad på skit och pannkaka *S*.

    Du är kanonduktig och jag kanske kan lära mig lite här och lite där här inne hos dig. Det är som att gå i skolan........fast roligare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen till skolan! Om jag styr och tipsar litegrann så får din nyfikenhet vara motorn. Det brukar funka i de flesta lägen.

      Radera
  2. Halllåååååå
    skynda dig in på Kyrkkaffebloggen och tävla om garn. Dragning på torsdag.
    Skynda dig syster......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Bibbi för omtanken, men garn är jag rik på. Kunde ha egna lotterier varje vecka :)Men dom är så svåra att skiljas från.

      Radera