lördag 24 november 2012

Julmarknadsleverans


Man skulle kunna tro att jultomten är tidig i år för vissa får paket på förhand. Per post. Från mamman.


Fyra par småsockor för små fötter. Det är alltså min mamma, mina barns mormor, som har fart på stickorna. Mommos verkstad, som börjar vara ett etablerat namn, tillverkar värme för alla.


Även för mobiltelefoner. Fjolårets mobilstrumpor behövde produktutvecklas. Hur man tillverkar en mobilstrumpa finns det ett inlägg om här. Med växande smarta mojänger i fickorna behöver fler maskor läggas upp. Nu är det gjort.


Men den allra, allra bästa värmen får hon till genom att tova tossor i tvättmaskinen. Jag har sagt det förr och fortsätter påstå att de är de finaste tossorna jag vet. Jag ska med stolthet sälja dessa produkter på Stundars julmarknad om en vecka.

Tossor tillverkade i Mommos verkstad kan maskintvättas i 30 grader skontvätt utan att krympa. De formas på nytt i vått tillstånd innan de får torka och är klara för nya soffstunder och små promenader till köket.

Välkomna till Stundars julmarknad. Mera info på deras egen sida.

En titt in i Mommos tossverkstad hittas här.

Och så en reflexion.

Heter det tovade eller filtade tossor. Jag har ju hoppat mellan båda orden.
Och vad är i så fall skillnaden mellan dessa tekniker?

5 kommentarer:

  1. Finns det nån möjlighet att få tossmönstret? Jag har sånt där garn men har inte kommit mig för att använda det ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske, kanske. Jag vet hur mamma gör, men bara som åskådare. Har inte antal maskor eller varv och så, men proportionerna sitter i minnet. Vi får fixa det IRL.

      Radera
    2. Ja inte undra på att du är så duktig med ditt hantverk. Du har både mormor och mamma som fört vidare till dig. Det är en gåva det.
      Jag tittar och njuter...

      Radera
    3. Jo, Bibbi, nu skrattar nog både mamma och jag. Det är jag som smittat henne med garnfeber och döpt hennes verkstad till "Mommos verkstad". Men eftersom hon börjat sent i livet håller hon hög fart :)

      Radera
    4. Ha ha ha så roligt. Då är det ju ännu härligare. Hoppas Mommos verkstad kommer att blomstra i glädje och nyfikenhet.
      Jag ska med glädje besöka den verkstaden via dig framledes. Heja på bara Mommo.....kör så stickorna glöder.

      Radera