tisdag 27 november 2012

Stickad julkrans - en god början


Flera julkransar med garntema har susat förbi ögonen senaste veckorna. Det är restgarnsnystan i ring, stickat papperssnöre och tvinnade trådar och jag vet inte allt. Då blir jag ju så inspirerad och söker genom hemmet på möjligheter.
  • röd garnkon
  • stickmaskin
  • ingen kransbotten
  • röda nystan i en burk
Måttade med ögonmåttet och lade upp en lagom smal rand med maskor på Knittaxen. Rixraxade en god stund tills ögonmåttet bestämde sig för att maska av.


Tillverkade en kransbotten av det enda tillgängliga för framtida utebruk i vårt hem den dagen. En sopsäck. Tål vatten. Innekransar kan få kransbotten av tidningspapper.
  • Öppna säcken
  • Dra ut den på diagonalen
  • Linda tunn järntråd runt för att få långsmalt
  • Fäst ihop ändorna i lagom stor ring
  • Tvinna mer tråd för att få lite stabilitet i kransen

Garnmasken från Knittaxen syddes ihop i ändorna och syddes runt sopsäcken. Skarven går att vända utom synhåll när man dekorerar.



Och så var det dekorationerna då. Hemlagade knappar kanske? Burken med röda garn och några ringar. Knappreceptet hittas i ett av de första inläggen här hos Knappmakerskan.


Man tager vad man haver, eller hur det nu var...

6 kommentarer:

  1. Och jag sitter som vanligt och gapar som en gädda. Jisses......det finns ingen hejd på dig tjejen. Tur är väl det för oj så roligt det är att ramla in här och hitta nyuppfunna saker titt som tätt. Nu har jag ju inte någon Knittax så jag får väl knittaxa för hand så gott det går. Ibland går det ju bra och ibland går det bra.....inte. *S*
    Du är i sanning en källa till inspiration. Jag blir nästan matt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En muskelknittax skall inte föraktas. På tal om gapa som en gädda så är det jul snart. Mina åländska skärgårdsrötter påbjuder julgädda med pepparrot. Om min anfader flera släktled tillbaka sägs att han satt uppe på kammaren och tjurade en hel jul för att han inte fick gädda. Då gick det inte "lika bra med selleri".

      Radera
    2. Ha ha så roligt.
      Jag hoppas du får din gädda med pepparrot då så inte även du blir sittande på kammaren hela julen. Men å andra sidan skulle du väl inte sitta där och tjura utan sticka av hjärtans lust.
      Men visst är det härligt med gamla traditioner och jag tycker det är viktigt att man håller dessa levande så gott det bara går.

      Radera
  2. Hallååååååå *viftar med armarna*
    Jag såg din mössa på omslaget till boken Sticka och Skicka. Den fanns till beskådan hos Kyrkkaffebloggen. Jättefint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag ser! *viftar tillbaka* Jag har ruvat ett tag på vetskapen om den jo. Nu är nyheten släppt. Kul!!

      Radera
    2. Du är värd all god uppmärksamhet.

      Radera