tisdag 4 december 2012

Filtar av garn, en tipsrunda


Det är så roligt att starta upp en filt.

Tänk att få samla garnen som behövs, välja modell och börja lägga upp ett arbete med drömmar om stora ytor.

I detta hushåll är restgarner i stor mängd en lockelse. Eller så tar de praktiska tankarna över när de billiga fynd-garnen som var så roliga att köpa har svårt att hitta till stickorna. En filt är ju alltid bra.

Stickade filtar lagas enklast genom att sticka rutor eller ränder som sys ihop. Som Ålands-farmor gör. Undantaget är babyfiltar som ryms på en lång rundsticka. Jag börjar ofta i ett hörn. Diagonalfiltar tilltalar mitt öga. Recept här.


Även virknålen vill bidra till filtar. På bilden ränder i halvstolpar som stickas längre ner i föregående varv än vanlig virkning. Just den här filten var rolig att starta och drömmarna om stora ytor landade i en matta till favoritfåtöljen. Mer om det i detta länkade inlägg.

Virkade filtar kan göras på många sätt.

 Men den absoluta favorittekniken är nog krokning eller tunisisk virkning. Kanterna blir så stadiga och färgbytena så tydliga och kroken vandrar så rytmiskt genom arbetet. Jag har en kroknål med kabel som jag hittade för något år sedan och den tillåter många maskor i arbetet. Har man en rak kroknål kan man kroka remsor som sedan sys ihop.

Krokning med omslag ger både snygg framsida och baksida. Och den äter mängder med garn som får härbärgera luften som är nyckeln till värme.

Det är alltså tomrummen som värmer.

Konstigt det där...

Konstigt är det också att filtarna ofta blir mindre än de ursprungliga drömmarna.

Men vad gör väl det. Om dom får värma en liten.

2 kommentarer:

  1. Så vackra!! Har aldrig stickat/virkat en filt.. Men man blir bra sugen när man ser detta! Spec den krokade... :-) Hälsn.
    Carol

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör en liten krokad provlapp bara... (fresterskan i farten...) :)

      Radera