söndag 9 december 2012

Mariomössa


Detta får kallas en Mariomössa fastän det inte är Mario själv som pryder kreationen, utan en mushroom, svamp alltså. Mönster hittade jag hos April Draven.

Helgen till ära har sönerna haft språkkurs med kära mor. Nya ord i min vokabulär är Mario, Goomba, Horde och Alliance.

Dessa nya ord kommer att kopplas till värme helt enligt beställarnas önskemål.


Här är diagrammet för Goomba förberett med siffror och allt är i sin ordning fastän "gubben" är uppåner. Mössorna virkas från huvudknoppen neråt och efter alla utökningar är det dags att börja virka med färger. Då gäller det att börja i rätt ända av diagrammet. Det blir en ryslig massa trådar som vandrar fram och tillbaka på baksidan och som behöver virkas in i maskorna, men det går.


Jag virkar i Eskimo med virknål 7 mm. 

När alla trådar är fästa ruggas insidan med en hundborste så att det blir alldeles luddigt. Det gör att mössan efter en tids användning blir vindtätare.

Första grabben är helnöjd. Få se om jag lyckas ställa in mig hos de andra två...

För nog är det moderslycka när barnen har varma hemlagade yllemössor.

4 kommentarer:

  1. Mario är en känd figur för mig. Min dotter har gjort supermariosvampar som bollar som jag brukar ha med på marknaderna. Det finns vissa som känner nostalgi när de ser dessa svampar och blir jätteglada. Jag hade ett par sådana med på marknaderna i år. En röd och en gul. Men dina Marios är kanoners för de värmer ju dessutom.
    Du är en fiffig böna du.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tackar grabbarna för gott samarbete. Den fiffigaste delen av familjen.

      Radera
  2. Men vilken söt mössa! Jättefin!

    Använder dagligen de virkade vantarna ja köpte ifjol... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rackarns vad bra! Då fyller dom sitt uppdrag.

      Radera