torsdag 13 december 2012

Virkade vågor


När jag var ny i garnsvängen, för något år sedan, surfade jag runt på bloggar och bilder och filmer på havet internet. Det fanns så mycket jag ville kunna, så mycket jag ville prova på.

Jag upptäckte att det jag kallade virkade vågor hette chevron på engelska. Det finns hur många härliga projekt som helst att inspireras av i den tekniken.

Hos Lion Brand Yarn finns mönstret beskrivet på engelska, men det som också finns är mönsterdiagram för virkning. Det tog ett tag innan jag förstod hur symbolerna skulle läsas, men nu föredrar jag alla tider diagram. Precis som om hjärnan skulle förstå bilder bättre.

Vågorna på min bild är virkade med nedtag i båda maskbågarna medan Lion Brands mönster gör nedtag i bakre maskbågen. På deras sätt bildas en kant som hjälper ögat att följa vågskvalpet.

Ännu en bildbaserad beskrivning finns inne hos Attic24. Tänk vad mycket härliga färger. En riktig restgarnsbrännare.

Vilka färger skulle du kombinera?


2 kommentarer:

  1. Jag skulle välja gult och grönt för det ger hopp om vår.
    Hmmm.....för en gångs skull valde jag inte rosa direkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt. Snart tänker jag börja längta efter våren jag också, men först skall jag njuta av julen. Tillsammanstid och vilodagar.

      Radera