onsdag 2 januari 2013

Årskrönika 2012 eller En farmor och många lappar


Nu har jag bloggat i ett år och borde ha material till en saftig årskrönika. Men något inom mig bromsar. Är jag rädd att inte räcka till, rädd att inte få med det viktiga? Vet inte...

Strunt i årskrönikor. Kanske nästa år.

Fast en liten krönika får det bli för jag har varit till farmor igen. Och hon har visat sina lappar. Till min lycka råkade mina kusiner dyka upp samtidigt så kastrullkaffet smakade extra gott.





 Jo, för det är så att kaffet kokas i kastrull hos farmor och godare kan det knappast bli. Vi hann avhandla en hel del, kusinerna och den äldre generationen. I tur och ordning, för hörseln kräver det. Innan kusinerna for vidare på sin julklappsrunda hann vi ha lite kramkalas.



Så fort vi vinkat av David och Lena travade vi till garderoben där värmen samlas. 


Det här borde vara 70 lappar om jag räknat rätt.

Tidigare lappsamlingar hittas i inlägg från mars och september. En snabb överslagsräkning ger över 300 lappar på ett år. Inte undra på att farmor har ont i armarna ibland och måste ha stick-fria dagar.


Innan jag tackade för mig var jag en rostfri kastrull rikare. Hon har nog inte tänkt storkoka mer, men förstår kanske att mina matfriska gossar kan behöva 10-literskastruller för att bli mätta. Jag lovar att koka minst lika god mat som du farmor. Fast det är nog svårt...

Trygghet, mat och värme marinerat i kärlek får bli menyn inför år 2013.

Gott nytt år!

6 kommentarer:

  1. Fina kusin och fina mormor! Ni är sånt där som borde finnas på burk! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. I en liten träburk med fiskfjällsdekoration kanske? Så kul att få träffas. Kram!

      Radera
    2. Härligt att du fått träffa finaste farmor. Det är gott. Ibland kan jag känna en enorm saknad för jag ingen gammal släkt kvar. Jag har min man, dottern och barnbarnet och det är inte illa. Jag brukar pyssla med min gamla svärmor och det är mysigt. Hon är väldigt duktig att brodera och sticka så vi har mycket gemensamt. Hoppas du och din familj får ett riktigt bra och fint 2013.

      Radera
    3. Ja, vi ska satsa på att få ett fint år. Gör du likaledes :).

      Radera
  2. Åh så vackra bilder! Jag älskar speciellt den sista med din farmors händer, med larmklockan, knäppta på en hög av kärleksrutor!! Den skulle jag vilja ha på väggen... Tack för att ni finns!
    Carol

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, dom händerna är mig kära... Tack själv för dina besök, Carol.

      Radera