söndag 13 januari 2013

Tåmössan





När socktillverkningen är i full gång slås jag över att tårna på sockorna är som små mössor.  



 Kunde man utveckla det här? 


Tänk att sticka en gigantisk och strax efter utökningarna maska av och laga knytband.  

Men passformen i nacken är inte bra så det behöver formas lite. 



Då kanske det blir såhär:

TÅMÖSSAN

Mössan stickas så att fronten är på första stickan och nacken på den andra.

Stickor 3mm (lång rundsticka) som passar till Magic Loop och mjukt garn.
Lägg upp 14+14 maskor med Judys Magic Cast On

Varv 1 (och alla udda varv): sticka 2 r, omslag, sticka rätt tills 2 m återstår, omslag, 2 r.
Varv 2 (och alla jämna varv): sticka 2 r, sticka omslaget vridet, sticka rätt fram till nästa omslag, sticka omslaget vridet, 2 r.
Upprepa dessa två varv tills det är 34 + 34 maskor på stickorna.

Nu skall ökningarna i sidorna fortsätta men på den andra stickan formas nacken.

Varv 1 (och alla udda varv): sticka 2 r, omslag, sticka rätt tills 2 m återstår, omslag, 2 r. (båda stickorna)
Varv 2 (och alla jämna varv): sticka 2 r, sticka omslaget vridet, sticka rätt fram till nästa omslag, sticka omslaget vridet, 2 r. (för första stickan)
OCH 
sticka 2 r, sticka omslaget vridet, sticka 11 räta, 2 räta tillsammans genom bakre maskbågarna, 1 r, placera markör, 1 r, sticka 2 räta tillsammans som vanligt, sticka 11 r, sticka omslaget vridet, 2 r. (för andra stickan)
Upprepa dessa två varv 6 gånger tillsammans.

Här är det slut på ökningar och minskningar.

Sticka avslutningskanten så här: 1 varv avigt, 1 varv rätt, 1 varv avigt, 1 varv rätt, 1 varv avigt, maska av alla maskor. Detta ger tre ”åsar” rätstickning. 

Virka eller sticka valfria snoddar som fästs i sidorna. 

Sy in alla trådar.


 Värm en liten!

Tillägg några dagar senare: Hemmablindheten har slagit till. Efter att ha stickat flera mössor enligt min egen nedskriftr jag konstatera att siffrorna i mönstret växlar efter veckodag. Jag får dem inte att stämma varje gång. Kan jag få hjälp av mina läsare att få de röda elvorna bekräftade eller ändrade

Så kan det gå när man är ivrig och vill dela med sig nu, med detsamma och genast.

6 kommentarer:

  1. Kors i krösamoset vilket trim din hjärna är i. Jag läste och insåg mycket snabbt att det där var nog inget för mig *S*. Jag vimsade bort mig direkt. Men så jädra fiffigt av dig att klura ut det mönstret. Tån ser ju faktiskt ut som en liten hätta. Du är suverän!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett liknande med mera finesser och krusiduller, men envis som synden och krösamos i hjärnan ska det vara enkelt och gärna svara på frågan "varför". Tackar för de översvallande orden.

      Radera
  2. Men åh så söt... =-} "Hätta" (eelr babybahytt!)var precis det som kom i min hjärna också när jag såg den sista bilden Så gullig! Få se om jag vågar prova...
    OCh så fint du skrev på KKbloggen idag. Jag svarade lite. Kram du fina männska! Carol

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bahytt är ett gammalt ord jag inte hört på länge... Klart du vågar prova Carol! Funderar på vilket inlägg på KK-bloggen du kan mena... Hittar inte...Stor kram!

      Radera
  3. Jättefin mössa.Fiffigt.....det ska jag ta och prova...snart.´Just nu arbetar min virknål med en liten mössa.
    Kram, ha en bra dag ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Soili! Jag har stickat några mössor de senaste dagarna och till min förskräckelse får jag inte siffrorna att stämma. Hemmablind. Hjärnsläpp. Kunde du tänka dig att provsticka och ge en kommentar. Mina tveksamheter rör de siffror som jag håller röda i inlägget tills frågan är utredd. Ha en skön helg!

      Radera