onsdag 30 januari 2013

Yllebyxor med magic loop


I ett tidigare inlägg lovade jag berätta hur jag gjort dessa yllebyxor. Modellen är en prototyp och jag har redan ändringsförslag för nästa byxa. Drops har liknande mönster men då läggs hälften av maskorna undan då man stickar benen.

Denna lilla byxa stickades såhär:

Stickor 4 mm, mjukt garn i ylle/akrylblandning som passade till stickorna
  • jag lade upp 72 maskor på 100 cm rundsticka och stickade 2a, 2r  i 10 cm 
  • stickade sedan alla räta i 3 varv
  • ökade genom att *sticka 5 räta och ett "baklängesomslag"*, upprepades varvet ut (det går inte jämnt ut men är lätt att räkna :)
  • stickade slätstickning i 10 cm efter utökningen, ca 12 cm från resåren
Då såg det ut ungefär såhär, fastän mina ritade mått inte är i proportion.


  • nu skulle det delas för benen som stickades båda på en gång, precis som man stickar sockor på magic loop. 
  • jag stickade 1/4 av maskorna från nystan A och kopplade in nystan B för resterande fjärdedelen. Jag har ritat skilda nystan, men jag tog den andra trådänden inifrån nystanet.

Hoppas ni kan se hur benen stickas båda på en gång utan att man behöver lägga undan på hjälptråd.

Förutsatt att ni provat "tvåpåengång" med magic loop. Eller tittat på...

I annat fall är det definitivt dags att prova!
  • benen stickades i slätstickning i ca 10 cm efter delningen
  • avslutning med 2a, 2r i 7 cm innan jag maskade av mycket löst.
Tadaaa!

Då blev det såhär:

Utvecklingsområden då?

Joooo, jag vill ju ha en bredare gren så att blöjan får plats.

Hmmmm......Om jag ökar ut tätare efter midjeresåren så kan jag maska av de mittersta 10+10 maskorna i grenen som sys ihop då benen är färdigstickade. På så sätt borde det bildas en bredare gren.

Tror jag. Tralala.

Måste ju prövas i alla fall.

Fördelarna med modellen är att "midjan" går högt upp på en liten bebis och sluter om över magen. Varmt och gott utan hängselbyxor. Och benresåren i sin tur kan vikas upp och släppas ner. Byxan växer med barnet.

Nästa par byxor ska få bli lite större och då behöver jag några mått att gå efter.
 
Det här sammanställde jag från några olika mönster jag lånat av en garnvän.


månader stussvidd cm benlängd innermått cm
3 46 15-17
6 49 19-21
9 52 23-24
12 53 26-27
18 54 28-30bråkig tabell!!!ännu bråkigare!!

5 kommentarer:

  1. Mina favorityllebyxor för små blöjbarn är http://www.ullaneule.net/0108/ohjeet_villapopat.html
    Sitter perfect över en tygblöja men fungerar säkert bra med engångs under också. Lätta att sticka och inga sömmar att sy till slut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack Ursula! Jag ska ta en ordentlig titt.

      Radera
  2. Nu först hittade jag detta inlägg. Hittade alltså fin-fina lådor (idér) och dessa yllebyxor.
    Ta en titt på de yllebyxor som fin-expressen hämtar åt dej. Jag stickar lika som du stickat dessa, men när jag är ungefär vid halva magen, så börjar jag öka.
    Jag ökar mitt fram och mitt bak. Det skall bli 2 maskor i mitten och på högra och vänsta sidan om dem ökar jag. Beroende på garnet så ökar jag vart tredje-femte varv och när jag ökar passligt många ggr, så delar jag och det blir två byxben.
    Sen maskar jag av benet på insidan om låret. Även detta i början och slutet på varvet, men oftast med en mittmaska.
    Hoppas du förstod hur jag menade, på detta sätt får man blöjan att rymmas med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är en ordets kvinna :). Jag är en bildens kvinna :) Jag inväntar fin-expressens leverans så jag får ta mig en titt. *alldeles snurrig av texten* :)

      Radera
    2. Med mindre blir man snurrig :) Skall påminna fin-expressen om att han har en leverans :) Gubben råkade bära in kassen i bilen och han tittade både en och två gånger i den "Ska den här faktist med???" (ögon som tefat). Jepp svarade jag, sonen ska börja sticka ;) Aha, svarade gubben och rullade med ögonen :D

      Radera