lördag 9 februari 2013

Det går i arv


Det händer sig att människor frågar var alla idéer kommer ifrån. Hur det kommer sig att "hittepået" är igång så gott som hela tiden? Jag ska försöka förklara varför.


Med stolthet tänker jag berätta om Mommos verkstad som gång efter annan drabbas av spunk och sprutar ur sig underbara produkter under ett år eller kanske två. Sedan kommer ett systemskifte och en ny produkt får dominera hela processen. Just nu ligger tovade vantar på topp. Dessa har fått förstärkning av läderbitar från en gammal läderjacka inne i handen och ut på tummen. Bra för både nötningen och greppet. Det går att köra bil utan att slira på ratten.


Moffas verkstad är nedlagd här på jorden. Utlokaliserad till högre ort om man så vill. Men det som han skapat finns kvar. Under många år var han "hovleverantör" till Plasto, den åländska leksaksfabriken, och en viktig del i deras produktutveckling. Det är många barn som lekt med pappas design under åren. 2010 kom det ut en serie frimärken på Åland med just pappas kollektion. Ingen tillverkar Västeråsgurkor på hjul numera, men lastbilen torde finnas i produktion. Dessutom är bilderna tagna av vår goda vän fotografen Kjell Söderlund. Han har många åländska frimärken på sitt samvete.


Stolt som en tupp vågar jag påstå att dylikt går i arv. Mina egna killar har verkligen varit utrustade med bra leksaker fast dom nu växt ur den motorlösa bilåldern. Och jag får sätta händerna i ljuvliga yllevantar lagade med moderskärlek. Sova i dom om jag vill. Jag vet att mamma kämpat med vartenda stygn och tänkt på mig hela tiden.


Fast det finns ett problem med vantarna.


Man kan inte sticka när man har dom på sig. Tyvärr.

4 kommentarer:

  1. Hej igen Mia, din blogg är lika fin som alltid och Matias hälsar detsamma och jag är speciellt imponerad av bilbo förlåt plasto modellerna som dessutom finns som frimärken, fantastiskt, ni är ju kändisar ju och nu ska jag kanske andas ett tag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid! Nå, vi skulle kunna vara väldigt kända om hela världen visste om sambanden ;). M har också fått i arv. Lovar!

      Radera
  2. Inte konstigt att du kokar av ideér när du har sådant påbrå. Hela din familj är ju "uppfinnare". Du har då hamnat helt rätt i tillvaron. Till lycka för oss andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tänkte det var bra att visa upp stamboken ;) Pappa visste vi om, men både mamma och jag är lite överraskade att vi får nåt ur händerna. Men vad gör väl det, när det kan bli bra.

      Radera