torsdag 21 februari 2013

En egen plats


Min fina vän L tittade in igår. Vi fick en efterlängtad stund med varann. Eftersom vi träffas alltför sällan försökte vi uppdatera oss om livet. Hur det är för stunden och hur det har varit. Och drömmarna. De viktiga drömmarna.

När det gäller moderskap och mörka vintrar och arbetsliv och ställa upp för andra och finnas till hands så kan en stor trötthet infinna sig. Den tröttheten pratade vi om. Hur hanterar vi den?

Då sa L nåt hon hade hört. Och jag lyssnade. Hon sade att hon hade hört att det finns tre saker mammor ofta blir deprimerade av. En undersökning hade visat detta.
  • för lite skåputrymme
  • inget att fästa blicken på utanför fönstret
  • saknar en helt egen plats i hemmet

Låter ju knäppt!

Men om jag tänker efter så kanske det är så små saker...

Jag tänker ta det säkra före det osäkra och utlyser härmed min stol till min egen plats. Till och med kattorna får så lov att acceptera det!

Sedan tror jag att det är tid att rensa i hyllorna och skåpen. Redan förra veckan fick jag lust att ordna och möblera för bättre förvaring. I detta hushåll behöver jag lägga in ansökan om att få göra förändringar. Ansökan är gjord och beviljas troligen imorgon. Då ska det bli mer skåputrymme!

Sedan tänker jag förverkliga några av mina garnplaner. Förra våren njöt jag storligen av vårt ullträd och tänker upprepa fågelhjälpen i år. Rönnen står precis utanför mitt köksfönster. Och så tänker jag ge Bombade Bella en omgång så att hon pryder sin plats mot uthusväggen. Då kan jag fästa blicken på henne.

Så till sist tre frågor:

  • Hur ser det ut i dina skåp?
  • Vad har du utanför ditt fönster?
  • Vilken är bara din plats hemma?

5 kommentarer:

  1. Tack för kloka tankar! Här finns INGET skåputrymme. Och måste snart få ordning på MIN plats. (För jag har en hel friggebod!) Blicken hamnar ofta på TV-rutan i dessa vintersporttider - men oftast med ett öga på stickningen förståss :-) Önskar dej en fin helg!/Carol

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rakt och ärligt! :) Och en friggebod skulle man ha...

      Radera
    2. Tyvärr ouppvärmd, så denna tid fungerar den mest som förvaring. Men min dröm är en liten fungerande kamin därinne (Kaminen finns men måste kopplas till en rökgång som inte finns..) så man snabbt och lätt får upp värmen när jag vill vara på Min Plats! Och där är mitt bib,iotek oxå... Böcker från golv till tak... Där är verkligen min speciella plats.. MÅSTE stpara ihop till ett besök av skorstenfixaren! Tack för "eld i baken" ang detta <3 Carol

      Radera
  2. Min plats är i köket. Ett hörn där jag har min fåtölj och min lilla korg och en bag med garn. Resten av garnet förvarar jag i en stooooor byrå uppe i mitt sovrum.
    Min utsikt är en jättestor syren, tre höga vinbärsbuskar, fyra tujor på uppväxt och två kaprifoler. Men nu på vintern består utsikten av snötyngda buskar och staket. Men det är vackert.
    I mina skåp är det för det mesta full anarki. Men jag har på något sätt ordning i kaoset för jag hittar nästan alltid det jag ska ha. Men när jag blir stor (häpp) ska jag ha alla garner ordnade efter färg och kvalitet *tralalalala*

    SvaraRadera