måndag 11 februari 2013

Hur var det nu igen?

Många av mina stickvänner säger att dom gärna stickar för insamlingen till Mottagningscentralen för asylsökande, men att jag gärna får tipsa om fungerande mönster.


En mycket töjbar och funktionell filt får man om man stickar räta varv på diagonalen. I ett inlägg från förra påsken har jag gett beskrivningen. Filten på bilden har Gunilla stickat efter samma idé och precis samma modell har hon lindat sina egna barn med.Garanterat bra alltså!


Här visas ett urval sockor från samma händer. Lägg gärna märke till resåren runt vristen på de små sockorna. Den gör att sockan har större chans att hållas på foten. Den som haft små fötter att sköta om vet att sockor gärna smiter. På detta sätt kan man försöka övertala dom att hållas kvar.


Den klassiska tågsockan eller Tuula-sockan som den ofta kallas är ju ingen skönhet utan fot inuti. Men jag framhåller att detta är det ultimata försöket att övertyga en socka om att hållas på liten fot. Och dessutom växer sockan med foten. De vita tågsockorna har Helena stickat.



Men koftor då? Jag har blivit barnsligt förtjust i koftor som stickas från nacken och neråt. Raglanökning och ärmarna stickas i farten och behöver inte läggas upp på hjälptråd.

Bildens cherise kofta heter Hello Baby cardigan och mönstret är på engelska. Den får mig att tänka på en cyklamen.


För den som vill sticka på svenska och enligt samma princip kan jag varmt rekommendera femtimmarskoftan som är högst beroendeframkallande. Och ja, med lite stickvana tar det fem timmar att sticka den. Helt otroligt. Och roligt.

Vilka är dina favoriter? 

4 kommentarer:

  1. Jag stickade tröjor när dottern var liten men det är så länge sedan så det kommer jag knappt ihåg. Någon gång ska jag smyga mig på en femtimmarskofta och hoppas att jag grejar det. Sticka filtar på diagonalen var roligt tycker jag även om det ser knepigt ut ett tag innan man förstår vart det bär hän.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När du smugit klart vill jag att du berättar hur roligt och lätt det var ;) Men varning om du fastnar för modellen. Stickar du i möss-takt kanske du drunknar i koftor. Dom är ju större. Typ.

      Radera
  2. Finns det nåt "krav" eller önskemål på hurudant garn man använder? Inventerade mitt garnlager igår och såg att det finns lite allt möjligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill man ge värme är det ylle som gäller. Men ylle kan stickas och klias och tex en mössa i akryl värmer också och sticks inte. Eller så sätter man en bomullsmössa under yllemössan. Jag brukar försöka få plaggen/filtarna tvättbara i maskinen, men har inte full koll på det som skänks. Jag vet att akrylgarner går bättre ner mot varmare länder...

      Radera