onsdag 6 februari 2013

Värmerapport 5


De fyra första lådorna är nu framme på Mottagningscentralen!





Med en filt på botten av lådan och byxor, kofta, vantar, mössor och sockor ovanpå är det med kärlek jag stänger locket och önskar värme, trygghet och framtid åt mottagaren och modern. Det är inte så självklart nämligen. Vi glömmer så lätt när tiden går. Men fråga mormor eller farmor så kanske dom minns och kan berätta...


Ett snabbt besök på loppmarknaden Fyndis i Smedsby gav rik skörd. 15 blöjbyxor för rimlig penning fick också åka med till alla barnen.


Finns det någon med erfarenhet av liknande byxblöjor som kan tipsa om absorberande innerblöjor. Går det att göra själv? Jag tänker mig begagnade frottéhanddukar i flera lager som sys ihop till rätt form. Funkar det? Eller är det vikta tygblöjor som gäller? Mejla gärna eller kommentera här nedan.


 När ska vi skicka nästa fyra lådor? Till påsken kanske?
  • Jag vet att Sandra har börjat på nästa omgång lådor redan.
  • Filtar, sockor, mössor och vantar finns i lager för nästa fyra lådor, men det behövs mer av allt under året. Målet är 15 lådor totalt.
  • För tillfället är det koftor och främst yllebyxor som behövs.
 Låt stickorna glöda!

ps. En "garnängel" dök upp idag och frågade om jag ville ta emot restgarner. Jag log och nickade och klappade om henne ordentligt. Garnänglar är super!!

14 kommentarer:

  1. Det här är ju så fantastiskt!! :) Sku jag int befinna mig i fel land så sku jag mer än gärna delta aktivt... Men ja, blir så glad när jag läser om detta projekt!
    /Maria H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack glada Maria för de orden! Kan du inte bara smygpyssla och leverera senare under året?

      Radera
  2. Det går bra att göra inlägg själv! Jag sydde ihop ett lager mjukt och skönt bambutyg (alt. hampa) med ett lager gammal frottéhandduk. Tror till och med att jag har bambytyg kvar, om någon frivillig vill sy. Annars kanske jag hinner senare nångång i mars :) Vi hade tygblöjor, bl.a. fuzzi bunzen som jag också ser på bilden och lade alltid in ett par eller tre inlägg. Vad roligt att se lådorna fyllda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sätter "jaga inläggs-sömmerska" på önskelistan och håller öronen öppna. Malins sy-lan kanske?

      Radera
    2. Bra! Jag tror jag har gamla frottéhanddukar kvar och bambutyget kan jag ge vidare om någon kan sy!

      Radera
    3. Fina fiskar! Jagar sömmerska redan...

      Radera
  3. *klappar i händerna och skuttar av glädje*
    HÄRLIGT!

    SvaraRadera
    Svar
    1. *tittar på skutten och blir hoppsugen* Kram!!

      Radera
  4. Jättefint!
    Som inlägg i fickblöjor funkar vanliga vikblöjor jättebra! Man viker dem dubbelt två gånger och sedan viker man in båda kanterna så att den sista kvadraten blir tredubbel och smal som en gammaldags pappersblöja! Begagnade handdukar/ bambutyg/hampatyg som är formsydda funkar också super.

    Jag har en del begagnade inlägg som jag kan ge och månne jag inte får sytt några nya också :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skönt att få bekräftelse från folk med erfarenhet! Om du kunde sy ett modellinlägg och kanske ge med en ritning/förklaring så kunde vi kanske lära mammorna att sy sina egna inlägg... Välkommen med i gänget! :)

      Radera
  5. Så fina lådor, och så vackert innehåll! Det blir varmt både av kläderna och av alla omtankar!

    SvaraRadera
  6. Vill bara säga att din blogg har inspirerat mig massor.Synd du var långt ifrån.Annars har du fått en bunt koftor med tillhörade plagg.Tack för inspirationen:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att läsa Tulipas. För det är just därför jag skriver. För att få smitta andra. Smitt, smitt!!

      Radera