tisdag 5 mars 2013

En hälsning från Söderkulla


Vissa tisdagar är speciella. Just denna tisdag var riktigt speciell för jag fick ett paket från Söderkulla på posten. Och jo, ännu en underbar, varm, omtänksam människa hade stickat och skickat till asylbarnen.

Klassiska halsduken utan knut dök upp i flera exemplar.


Den stickas alltså med ett "rör" i ena smalpartiet så att det går att träda änden igenom. Håller bra runt en liten nacke och är säker då den kan lossna lätt om nu något skulle fastna i halsduken. Vildbarnsmamman tänker såna tankar ibland...


Spiralsockor och vantar i skön-skönt orange.


Samtalande tågsockor. Undras vad dom säger...?


Och sedan de mjukaste ljuvligaste sockor jag hållit i. Vill inte släppa. Garnet är så mjukt och lätt och sockorna så töjbara som långfil. Det gör att dom passar både pyttefötter och senare lite större tossingar.

Men vad har hon använt för garn, den där Nancy?

Denna tisdagsglädje övergår i tacksamhet när jag tänker på alla som stickar och tänker på andra. Att ta det lilla och göra något stort av det.

  • För det är stort att få vara varm. 
  • Det är stort att få veta att någon bryr sig om. 
  • Det är stort att tänka stora tankar om de små.

Tack! Tack! Tack!

7 kommentarer:

  1. Oj så mycket varmt och vackert du fått till dig.
    Jag förstår din glädje. Det är härligt med alla fantastiska människor som ger med varma öppna händer. Det ger hopp.

    SvaraRadera
  2. Har du mönstret till de där söta små sockorna (de blå och gula)? Jag stickar småkläder till Panzisjukhuset i Kongo tillsammans med min församling och tycker att den där modellen skulle vara rolig att prova.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Ja, Marie, bästa sockorna ever och en härlig story bakom. Sök på Tågsockor eller Tuulasockan. Jag har försökt länka, men, men, men... Hälsa alla stickare!

      Radera
  3. Garnet i de senapsgula tågsockorna är Hjertegarn Rustic, härligt elastiskt. Ett litet nystan på 25 gram räckte till ett par sockor.
    Kram Nancy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt Nancy! :) En garnupplevelse.

      Radera