torsdag 18 april 2013

Boklotteri - med motprestation


Nu har ni chansen att göra skillnad. Och samtidigt delta i ett lotteri. Dragning i maj 2013.

Jag har haft lyckan att få vara med i det gemenskapsprojekt den nyutkomna boken Sticka & Skicka  är. Anna Braw på Libris bokförlag bidrog med tre extra exemplar för att vi ska få budskapet utspritt i världen. Och, ja, det är faktiskt jag som stickat plaggen på pärmbilden. Hjältefröet som bär plaggen känner jag inte men hjärtat bultar lite extra när jag tar upp boken.

Men jag är lite snål och klurig av födsel och ohejdad vana och tänker utnyttja situationen lite. Man skall fånga tillfällena har jag lärt mig. Vi ska nämligen vända detta till en "inkomst" och inte bara en portoutgift.

Så här tänkte jag:

Vill du vara med i utlottningen av dessa tre böcker gäller följande:
  • Sticka eller virka en sommarmössa, gärna i bomullsgarn, så snygg att du själv vill ha den
  • Ta kontakt via mejlen så vi kan byta kontaktuppgifter
    •  blomberg.maria"snabel-a"netikka.fi
  • Posta
  • När mössan landat hos mig är du lotterideltagare
  • En lott per mössa. Kom ihåg att sätta med namn och adress i varje mössa
  • Tiden går ut torsdagen den 16.5.2013
  • Vinnarna meddelas senast söndag 19.5.2013

Men vad ska jag göra med mössorna då?

Jo, dom ska få fara till Mottagningscentralen för asylsökande, samma central som också tar emot våra babylådor, här i Österbotten, Finland.

Jag tänkte mig en hel slurv med mössor lagom till sommaren. Själv har jag redan stickat två mössor färdigt denna vecka och har tredje på gång. Fast mina mössor är utanför lotteriet.

Det skulle ju vara helt underbart om vi fick ihop minst 100 mössor i alla storlekar och modeller.

Dam, herr, barn, kille, tonåring, tant, tjej, brud, grabb, knodd, gubbe. 

Alla kan behöva något att sätta på huvudet i sommar.

Är du med?

Tillägg i medlet av maj 2013:

Antalet mössor som samlades in blev otroliga 123 stycken. Här finns mer att läsa.

Vinnarna publicerades den 18.5.2013. Här finns utlysningen.

17 kommentarer:

  1. Vilken fin idé. Alla ni som inte redan har köpt boken så delta i lotteriet. Boken är verkligt fin! Där finns en massa fina mönster, som jag bara vill prova på. Pärmbildens mössa har jag redan producerat några av. Det blir fler mössor - men jag deltar inte i lotteriet, för jag behöver inte mer än en bok.

    Vårhälsningar (det regnar så snön smälter) från Nancy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är så gott som utan snö här i Österbotten nu. Och efter regn kommer sol!

      Radera
  2. Jag håller redan på med en mössa! Fast i akryl så jag vet inte om den blir för varm... nästa får bli i bomullsgarn. Har du nåt bra mönster på nätet för en cool sommarmössa? Jag virkar en från ett mönster i en bok nu, upp till ålder 5 ungefär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Akryl funkar nog också bra. Jag hade tänkt att nästa inlägg skulle få bli tips på mössor. Måste samla lite först. Och skriva.

      Radera
  3. Åh! Jag som hade planerat att du skulle hjälpa mig att sticka en sommarmössa till min vän Helena som älskar sådana och som fyller 50 i augusti. Jag kan inte läsa mönster och har inte hittat någon på nätet som jag har varit helt nöjd med. Det tredje oddset mot mig är tiden. Bara posten härifrån ... Men nu får du ju massor av mössidéer så att jag kan förverkliga min plan :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska försöka hitta en modell som inte behöver mönster. Eller så lär jag dig läsa mönster. :) Häng kvar så kommer flera inlägg.

      Radera
  4. Va smart du är! Hoppas det blir många, många deltagare. Kanske jag borde söka fram mönstret till Abba-mössorna som jag brukade virka för sisådär 10 år sedan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bara måste du göra! Sådeså!

      Radera
  5. Det här (både vinsten och idén) är ju så bra att man nästan måste vara med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker jag ser ett extra ord i din kommentar ;) Ta bort ordet nästan och haka på vetja!

      Radera
  6. Vilket jättebra initiativ *tummen upp*

    SvaraRadera
  7. Jaha, då var det bara att gräva fram 150 g bommulsgarn, för jag vill absolut vara med.
    Fundera på några svåra frågor.
    Virka eller sticka?
    Mönster eller slätt?
    Stor eller liten?

    SvaraRadera
  8. Roligt!

    Här är en lista med beskrivningar till stickade mössor som inspiration: http://kyrkkaffe.libris.se/?p=5021
    Och en med beskrivningar till virkade: http://kyrkkaffe.libris.se/?p=5025
    Är det någon som har tips på fler bra modeller med gratisbeskrivningar så kompletterar jag mycket gärna listorna!

    Hälsningar från

    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, japp, Anna! Jag slipar på ett inlägg om mönster med länkar till Kyrkkaffe. Jag kan sätta in begäran om fler idéer där också.

      Radera
  9. Roligt! Härifrån kommer också en mössa i bomull. Perfekt projekt för det som blev över när jag stickade en sommarkofta. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt Jenni. Så välkommet!

      Radera
  10. Vilken fin idé! jag vill vara med :)

    SvaraRadera