lördag 6 april 2013

Love You too


Mina krukväxter behövde vårskötsel idag. Det förde mig på jakt efter vårkänsla till den stora blomsterbutiken på andra sidan stan. Blomjord, någon ny kruka och en förgätmigej.


Utan förvarning kastas jag många år bakåt i tiden.

Det var en vår för länge sedan när min äldsta, då 4-5 år skulle välja blomma till morfars grav. Nätterna var fortfarande kalla och trädgårdsmamman tänkte på penseer. För en liten kille med ett stort uppdrag fanns ingen annan blomma än just förgätmigej. Den valde han utan att tveka och den fick det bli.

Så därför tänker jag på dig idag, pappa. Att du skulle varit 71 år.

Vad skulle ditt liv vara fyllt av idag om du fått leva?

Nog skulle du väl sjunga i manskören? Spela musik med hörlurarna på, så att mamma kan tänka sina egna tankar. Nog skulle du väl ha fortsatt jobba med händerna. Skapat. Planerat.

Det står en förgätmigej på vårt matbord.

Det är du pappa.

Det är du moffa.

Efter ett av dina få besök hos oss lämnade du en lapp på köksbordet. Jag har sparat den. Den är lite tummad och smutsig. Det är väl okej?


I love You too, pappa.


6 kommentarer:

  1. Ett sånt fint inlägg. Din pappa verkar ha varit en fin karl.

    Och förgätmigej - favorit! Nu ska jag lyssna på fina Kent-låten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag hittade raden "Vilken färg har själen älskling". Tack. Snurra min jord igen!

      Radera
  2. Så fint skrivet och så vackra minnen. Det är gott att ha.
    Kram till dig från mig

    SvaraRadera
  3. Verkligen fint skrivet! Vilket minne att ha lappen sparad. Kram till dig från mig också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, den lappen vet jag var jag har!

      Radera