onsdag 10 april 2013

Stickboken- den nya


"Den nya stickboken", av Esther Bondesen. Femte upplagan utgiven 1947 i Stockholm.

FÖRORD

Intresset för stickning är stadigt stigande och fordringarna på arbetets kvalitet öka ständigt. För att kunna utföra stickarbeten av den standard, som kräves idag, erfordras därför noggranna kunskaper i stickningens teknik.
Som vägledning för stickintresserade har det i denna bok först lämnats uppgifter om arbetets gång samt anvisningar på hur man kan övervinna stora och små svårigheter.
I den senare avdelningen återfinnes en hel del stickbeskrivningar och såsom avslutning lämnas en liten kurs i reparation av stickade arbeten.
                                                                              E.B.




Det finns en befriande självklarhet att bära stickat i hela boken. Prydligt och stiligt.

Boken har jag fått i gåva av en vän, vars mamma med ålderns rätt fått sätta stickorna åt sidan. Jag tänker använda och vårda boken som en skatt tillsammans med svärmors bok från samma tidsepok.

Trendfria, tidlösa, kunskapsspäckade hyllningar till ett hantverk som precis enligt förordet har ett stadigt stigande intresse.

Må denna bok få fortsätta sitt uppdrag.

...hur man kan övervinna stora och små svårigheter.

6 kommentarer:

  1. Den gamla boken verkar härlig. Men minst lika härlig är den nya bok jag nyss hämtade ut på posten - Sticka och skicka. Det bara kliar i fingrarna att pröva på alla mönster (enochenhalvtimmes mössan har jag provat några gånger). Men kan någon berätta hur man får tiden att räcka till...

    Trevlig fortsättning på våren, som äntligen verkar komma, snötäcket till trots.

    Nancy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nancy! Jag väntar så på nya boken. Den dröjer lite, men är på väg. Paketet kom fram, förresten. Stort tack!
      Har du kollat om dom skulle ha tid på Tiimari eller nåt... ? ;)
      Jag kör med hårda prioriteringar. Sticka går före städa.

      Radera
  2. Den liknar boken jag bläddrade i hemma hos svärmor i helgen. Gamla fina mönster. Det fanns väldigt mycket babymönster som var väldigt fina i hennes bok. Jag har en hel del gamla böcker och skrifter i min ägo som jag nästan glömt bort men blev påmind om nu. Kanske dags att vaska fram dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det dags att ta fram skatterna Bibbi. Dela gärna med dig av dina upptäckter på bloggen. Kram!

      Radera
  3. Hej. Jag råkar ha samma bok på finska! Så fina modellerna är. Där ser man att det lönar sig att handarbeta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken finns alltså på finska också. Härligt! Jo, modellerna är fina, både de stickade och de levande, och pappa min borde ha sett ut som grabben med händerna i sidorna. Mitt hjärta tror så i alla fall.

      Radera