söndag 7 juli 2013

Konstutställning på Stundars

 

Siden, sammet och spets.

Kanske inte alla delar, men underbara textila skapelset visas upp på Stundars i Solf  25.6 - 26.7. 2013.
Det är Kaarin som ger mig tankar genom sin lek med loppisfynd. Mer än lek faktiskt. Konst är det.


Av gamla kragar har hon gjort tavlor tillsammans med nyckelhål. Här är en av dem. Men ett nyckelhål? Vad betyder det? Handlar det om talets gåva, eller som en vän sa, nyckeln till andningen och livet? Jag vet inte. Och jag gillar att inte veta. Att få samla frågetecken.


Mitt i utställningsutrymmet, som är ett gammalt fähus, hänger nio stärkta kjolar. Sirliga spetsar och tunna tyger i styva, stärkta formationer. Ljuset lever genom dem. Silas, framhäver. Skörhet. Något man är rädd om. Barnen?

Tack Kaarin för alla frågetecken. Du gav mig mod att tänka större.


Några hus bort har min vän Malin fångat närvaro i flera små lerskulpturer. Jag, utbildad trådgårdsmästare, fastnade för potatisupptagningen. Så klart!

Känner ni närvaron? Tidlösheten?

'Du och jag, farmor'. 'Du och jag, vännen'. Och potatisarna.


Jag växer på insidan när jag får ta del av andra människors kreationer.


Vadå växa?

Jo, man kan betrakta livet på olika sätt genom en färdigskivad limpa.

  • Varje år som går försvinner en skiva och till slut tar skivorna slut. Bara kanten kvar..
  •  Varje år som går får man en skiva till, fler erfarenheter, mognad, nya tankar. Man växer...

Jag hoppas jag är en god växande limpa.

Vad är du?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar