måndag 1 juli 2013

Lappfiltar- ett gemenskapsprojekt



Vännen Bibbi undrade hur filtarna i förra inlägget såg ut som utvikta.

Så här ser en ut!

Rutorna är 18x18 cm och stickade i allsköns restgarner. Jag kan tänka mig att flera flitiga händer varit med och arbetat. Lagom barnstorlek är 4x6 rutor. Det blir 24 rutor för en barnfilt.


Jag vill påminna om min farmors bidrag till liknande filtar. Här på bilden ses uppdateringen i juni 2013. Jag fick ett minnesvärt besök hos henne på Åland. Och ja, hon stickar vidare åldern till trots. Damen har samlat på sig 94 levnadsår och börjar vara mätt. Då är stickningen bra. Hon får göra nytta.


Till en lapp går det åt ungeför 20-30 g garn. Den kan stickas i raka rader, eller som jag föredrar, på diagonalen.

  • Lägg upp tre maskor. Öka i början av varje varv tills lappen är 18 cm i sidan. Minska sedan genom att sticka 2 maskor tillsammans i början på varje varv tills 3 maskor återstår. Maska av.


Här är mina lappar som samlats genom åren. När det blir en garnsnutt över och jag funderar över nästa projekt rinner en lapp ur fingrarna och läggs till samlingen. Så har det varit under många år nu. Och nu börjar tankarna ryka och glöda. Går det att göra nåt kul av detta?

Vill ni vara med? Har ni en lapp eller två som får landa i "magiska lådan" och som får bidra till filtar för barn i Finland. För jag tänker mig att fler än jag har stickat en lapp eller tio och konstaterat att det är långt till 24, eller till 63 som ingår i en vuxenfilt.

Då kunde vi samla ihop allas restlappar och när tiden är inne bjuder jag in några närboende stickvänner för monteringen.Vi färgsorterar och storlekssorterar (för alla lappar blir tyvärr inte 18x18) och syr ihop.

I Moder Teresa-filtarna krävs minst 70% ull, men jag tänker mig att vi kör på med alla garnsorter. Bra dock om de är tvättbara. För slutresutlatet är tänkt att vara i användning.

Är ni med?

Under rubriken 'Vem är Knappmakerskan?' finns min mejladress om du vill ta kontakt den vägen.

Välkommen med!

18 kommentarer:

  1. Oh, vad bra - jag är med såklart - kanonbra att använda restgarner till. Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen Carina! Du var då snabb!

      Radera
  2. Nä dra mig på en tallpinnevagn var det inte det jag trodde att filtarna skulle vara helt sagolika.
    Tack finaste Maria för att du visade bild på den.
    Så fick du ju igång en ny insamling på det viset också. Ingen rast och ingen ro semester till trots.
    Må gott och jag hoppas alla dagar är snälla emot dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart jag har rast å ro när jag låter alla andra göra jobbet :D. Nä, skämt åsido. Nog pysslar jag lite själv också.

      Radera
  3. Var det detta "bus" du gick och funderade på häromdan?? Klart bra bus! KOmmre nog bidra med några stycken! I skolan gjorde vi i klassen en filt till en som skulle sluta. En underbar present att ha med där alla kompisar gjort lite var. Och de var INTE 18x18 kan jag lova.. Dt var som att lägga ett pussel med galna mått ;-) Men oj så fin den blev! Så detta blir ju massor av kärlek i en liten ruta som hör ihop med en annan ruta som.. Kram!! Carol

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka kärleksrutor! I detta skede är jag inte rädd för lite olika storlekar på lapparna.

      Radera
  4. Mia! De där lapparna som du fick av mig är inte 18 gånger 18, som du ser. De är stickade av ofärgat, ekologiskt garn. Vad händer om de kombineras med dem som har lite annat än ylle i sig? Jennie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan försöka hitta lappar som passar till dina Jennie. Det verkar vara många som vill vara med.

      Radera
  5. Hej, detta är jag gärna med på. Vill du att ändtrådarna ska var fästa eller använder du dem att sy ihop med?
    Hälsningar
    Ingela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fäst gärna trådarna så är hanteringen lättare. Det kan bli en extra dekoration att sy ihop med tex svart garn. Bra att du frågade och välkommen med Ingela!

      Radera
  6. Jag vill bara tipsa dig om att Soili har lagt ut mönster på en virkad binda idag.
    Hon kanske redan har hört av sig till dig men jag tipsar i alla fall.
    Må gott fina Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har snurrat runt lite och hittat mönster. Kanske en första ikväll redan...

      Radera
  7. Vilken fin idé. Jag har i många år virkat stora filtar - det blir tungt mot slutet - av restgarner och nya garner, för jag tyckte det var så tråååkigt att försöka få bitarna att passa ihop. Och sy. Inte min grej. Det räcker så gott med att fästa trådar. Och nu när jag insett att jag kan sticka igen - rundstickor är toppen - så blir det ju en hel del restgarn. Men en del av dem ska bli 1½ timmesmössor. Gissa vem som glatt köpte bomullsgarn på rea för att virka lökpåsar och hemma upptäckte att det var bomull-akryl. Inte precis något för matvaror. Men sommarmössar kan det bli. Och så mellan varven rutor.
    Hälsningar Nancy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen med Nancy! Och ja, rundstickor är super.

      Radera
  8. Perfekt projekt för villan! Jag är med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så bra Jenni! Verkar vara tätt med stickdagar i år... Solen är lite blyg.

      Radera