tisdag 2 juli 2013

Sommarpyssel - tillsammans




Tidigare i år blev jag tillfrågad om jag kunde hålla en praktiskt "trädgårdsverkstad" på Missionkyrkan i Finlands årskonferens. Eftersom både trådgård och människor och skapande ligger mig varmt om hjärtat tackade jag ja och fick två härliga dagar med både gamla och nya bekantskaper.


Temat var trådgårdskonst, och mina tankar i planeringen rörde sig kring överraskningar i trådgården, mer än grönväxterna själv. Därför hade jag laddat upp med udda material som mattgarn, virkade dukar och en myckenhet diverse. Tillsammans med naturmaterial från den närliggande skogen skapades bland annat ett fågelbo. En glest virkad skål i mattgarn med torkade grenar och mossa från skogen instucket i maskorna. Ett sånt bo vill jag ha i mitt äppelträd.


Om man är superkreativ och hittar en duk i passlig storlek kan man enkelt träda en ståltråd genom maskorna och dra ihop till lagom storlek. För att inte skarven skall 'picka' virkas en blomma till dekoration. Då blir det så här bra! Hatten passar bäst för varma dagar, konstaterade S, för det är så många hål i den. Den tjejen kan skapa!


Om man har en yoghurtburk i plast som vill bli ytterkruka kan man med fördel limma fast ullgarn i blåturkost och dekorera med grässtrån i grönt. I den här krukan skulle en pelargon komma till sin rätt.


Med natursnöre i växtfiber, okänt vilken fiber, kan mycket lim och tålamod förvandla skräp till nyttiga ting. Helt i min smak. Jag vill ha flera på raken i köksfönstret...


Av en ram och naturens gåvor kan man väva ett dubbelsidigt konstverk som får fyllas på under hela sommaren. Tänk er denna tavla hängande i äppelsträdets grenar, somt är torkat, somt är nytt. Heja härligaste E som verkligen lät fantasin flöda.

Jag mår bra av att få skapa med andra.

Alla mår bra av att få skapa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar