lördag 31 augusti 2013

Byxa söker kofta - en värmerapport


Härliga Sanna har stickat och stickat. Tröjan på bilden har samma början som en femtimmarskofta, men stickas i ett stycke efter halshålet så att ett sprund bildas. Muddar istället för räta varv bidrar till bra passform på ett växande barn. För det är växande barn vi vill bidra till. Barn som är varma och mätta och trygga. Länge.

I augusti levererades tio lådor värme. Två nya mottagningscentraler för asylsökande har frågat om vi kan bidra till dem också. Och med den fart ni stickar med så sa jag: "Ja!". Så enligt mina beräkningar och mål för året 2013 har vi bara cirka sex lådor kvar att fylla på fyra månader. Och det finns en hel del i lagren redan.

 


Det som inte finns (sista augusti 2013)
  • En kofta till de mörkrosa byxorna på bilden.
  • Det finns också ett par mörkblå byxor som behöver matchande kofta.
  • Kanske fyra  tre en filt(ar) av generös storlek, 90x110. Mindre filtar går med som bonus.
  • Hjälmmössor. Jag har bara två kvar och försöker få med en i varje låda. Bästa modellen. Helt klart. 
  • Ett par byxor i turkost, Koftan väntar.
  • Små virkade leksaker/kramdjur. Ja, de fanns inte på önskelistan från början, men om du finns som älskar att virka/sticka leksaker så är ditt bidrag välkommet. 
Vad behövs mer då?

Jo, fler barn att sticka till. För det här är roligt och jag vill inte sluta. Inte ni heller om jag känner er rätt.

Tillsammans! 
uppdaterad 15.9.2013

6 kommentarer:

  1. Ett täcke på kommande, skall försöka få det åt dej på måndagen.
    Det är ca storlek 70*120 cm...tror jag på ett ungefär....men modell lite större och stickat med 7 Bröder (turkos och gulrandigt). Sen får du en pipo (tyvärr inte hjälmodell denna gång, men kanske nästa gång) och så har jag ett par turkosa yllebyxor klara (med gul rand) ja och så finns det en vit 18*18 cm lapp. Skall packa in dem i fin-diligensen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uppdaterar behoven i inlägget och väntar in diligensen. Tack Salix!

      Radera
    2. Frågade rixxxx-raxxxx för en stund sedan vad hon tänker göra ikväll och hon tyckte vi skulle rixx-raxxa ett täcke till. Så du kan räkna med ett ca 90*110 cm täcke.
      Det är tyvärr i en mycket dyster färg, men det fanns tyvärr inget annat. Garnet är dessutom ganska strävt, men garanterat varmt. Skall virka runt en lite gladare färg, så kanske det piggar upp :)
      Varv 144 på gångs ----> fortsättning följer...

      Radera
  2. Jag var på rätt ställe i rätt minut idag!!! Har bakluckan full med "gamla onödiga garn" :) Så nu skall det rixxx-raxxas täcken och kanske annat också :)

    SvaraRadera
  3. Hjälp så intressant allt det här verkar! Kan du skriva närmare vad det handlar om, hur det går till, osv osv Har totalt missat din blogg och ramlade in på den av misstag idag, men känner redan att det här är nåt jag skulle ha nytta av :) man kan bara sticka så mycket till sin familj innan de slutar uppskatta det. inräknat syskon och syskonbarn då... :O

    SvaraRadera
  4. När behöver du senast täckena?
    Ett är färdigt, men tyvärr ville det inte bli 90*10, utan det blev 70*124 cm och är ett randigt pastellfärgat täcke. Garn Gjestal Noora (80% ull, 20% polyamid). Hoppas storleken är bra.

    Det andra täcket är på gångs och vilar i famnen just nu. Stickor 8 mm, garnet Sirdar Denim Ultra (60 Akryl, 25% bomull, 15% ylle)
    Eftersom jag stickar det för hans så hoppas jag bättre kunna sikta på att få det i rätt storlek.

    SvaraRadera