onsdag 28 augusti 2013

Disktrasa i lin med stickmaskin


Skolåret har börjat och jag behöver ordentlig återhämtning mellan varven. Det tar ett tag innan vi hittat rutinerna och systemen i början av terminen. Det är mycket information och handledning i veckorna. Det är mycket maskor på helgerna för att väga upp.


Maskinen, som är helt handdriven, heter Knittax. Den är köpt bättre begagnad och jag putsade och oljade upp den innan övningarna började. Vi är vänner nu. Det tog ett tag. Vi har spenderat augustihelgerna på verandan. Druckit kaffe och ätit nyfallna äpplen.

Sen har vi hjälpts åt att sticka disktrasor i lingarn som är så tjockt att det bara behövs varannan nål. Lingarn säljs i två kvaliteter. Lingarn som är slätt och fint och lite dyrare och towgarn som är ojämnt i strukturen, tufft och spretigt. Den senare består av kortare fibrer och kan innehålla lite växtrester men blir utmärkta disktrasor.


Jag lägger upp den bredd jag vill ha. När stycket är lika långt som brett stickas ett annat garn några varv. Jag gillar att använda fiskargarn.


Då kommer det modiga steget. Att köra släden utan garn. Då lossnar varenda maska och man är glad över att ha några extra varv. Fiskgarnsmaskorna rinner iväg.


Med en virknål virkar jag fast alla maskor i blått och låter fiskargarnet vara ifred. Här är det bra med färgkontrast för att hitta maskorna. När det blå är säkrat drar jag i fiskgarnstampen.


 Trasan kommer att få åka karusell i 60 grader i tvättmaskinen tillsammans med plagg som inte är så känsliga.  Garnets korta fibrer och växtrester lossnar i de första tvättarna och kan klia infernaliskt i underkläder. 

Prova inte det!
Så var det sagt...

Maskorna kommer i tvätten att fördela sig slätt över ytan och randigheten försvinner. Det tar ungefär 10-15 minuter att sticka en trasa på Knittaxen. Uppläggning och avmaskning tar mest tid. Ja, och så tvätten då. För utan "väckningstvätt" i 60 grader så suger inte fibern åt sig lika bra. En lintrasa luktar inte illa, men behöver tvättas med jämna mellanrum i alla fall. Då har 40 grader räckt bra tycker jag. 

Och den blir bara bättre med tiden. 
Precis som tanter. 
Precis som jag.

4 kommentarer:

  1. Nu är det testat :)
    Igår "tager vad man haver", men märkte att det var lite för tjockt och hårt. Garnet t.o.m brast några ggr och stackars rixx-raxxen mådde inte bra av det.
    Idag när jag råkade vandra förbi en garnaffär, så lärde jag mej att jag igår stickade av "Juutti-lankaa" inte av lin.
    Men eftersom man lär så länge man lever, så har jag idag inhandlat ca 80 g naturfärgad lin och rixx-raxxat dukar av den.
    Just nu är de i tvättmaskinen och jag väntar med spänning vad det blir av det hela :)
    Tack för fin inspiration!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Juutti-lanka är också växtfiber som suger upp bra. Men det kan vara svårt att sticka med. Ett "råddigt garn" tycker jag. Kanske det också släpper ifrån sig mer skräp.

      Radera
  2. Hej Maria!
    Har du - eller någon annan som läser detta - erfarenhet av hampgarn? Jag lyckades ju köpa ett par nystan på vitlöksfestivalen i Kervo förrförra lördagen. Tyckte det var lagom tjockt (rätt tunt) och kunde passa för disktrasa. Det fanns för övrigt verkligt fina hattar och mössor från Nepal - alla i hampgarn och i olika färger, så tydligen kan man färga det också. Hör gärna om andra har erfarenheter av detta naturgarn - annars får jag pröva mig fram.

    Nancy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle helt klart prova hampgarn. Kanske det "skräpar" lite mer. Jag har för mig att fibrerna är kortare. Men uppsugningsförmågan borde funka.
      Fast nån anna kanske vet mer...

      Radera