fredag 9 augusti 2013

Garngraffiti - pimpad hönsgård


Restgarner inbjuder ofta till tanklöst fipplande med fingrarna. En idé härifrån blandas med en idé därifrån och nya maskor testas och formerna växer fram. Kanske inte alltid som man såg i sitt inre skaparöga, men form är alltid form.

Det har blivit en samling som jag vill kalla blommor och blader.

Nu är jag så lyckligt lottad att jag har tillstånd att garnbusa varje sommar. Så även denna.


På Stundars anordnas Hantverkardagar två gånger per sommar. På ett utemuseum är sommarsäsongen intensiv och då blommar verksamheten upp. Grisarna flyttar in i stian, kalvarna skuttar runt och tuppen tar sina flickor med sig till hönsgården. Och inte vilken tupp som helst.


En mycket stor och vaksam herreman som i början av vår bekantskap varnade flickorna för "tanten", men som sedan förstod den goda tanken och lät mig härja fritt med nyfikna hönor som medhjälpare. Själv låg han på sida i hörnet av hönsgården och njööööt av uppmärksamheten.


Min tanke var att ge hönsen en vacker blombukett. Med många trådar grönt virkade jag upp skaft längs med nätgallret. Med en garnsnutt sydde jag sedan fast de virkade blommorna.


Efter fyra timmars pysslande och samtalande med besökare kunde jag nöjt konstatera att det blev åt det hållet jag tänkte. Hoppas hönsen blev glada.

Men...

Garngraffiti, garnbombning, guerilla knitting eller vad man nu vill kalla det ska ju enligt traditionerna inte utföras såhär publikt och öppet.

Nästa projekt får bli lite mer hemlighetsfullt.
  • På ett annat ställe.
  • På natten.
  • I smyg.
  • Utan att avslöja upphovskvinnan.
  • Kanske med huva och solglasögon...

Då hoppas jag få användning för den överdrivna mängd kongarner i akryl som jag fått ta del av.
Vissa har ju stickmaskin. Från 60-talet, men den funkar.
Vissa fick ju en säck med koner med sig hem från svägerskan.


Jag är nästan helt säker på att garnet räcker...



9 kommentarer:

  1. Jätte fint! Vilka lyckliga höns!

    Man kan ju fråga sej om svägerskan rånat ett spinneri :D (läs snarast att skribenten är grön av avund :) )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kära gröna läsare. Med gott samarbete kan vi ordna så att du får en egen kon eller två att krama. Jag väntar så på att få träffa avkomman i mina trakter.

      Radera
  2. Hej!

    Din blogg är så uppfriskande att läsa - varje gång efter besöket har jag fått nya idéer och glädje för vardagen.

    Anonyma Seija

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nya idéer finns det gott om. Och skönt att bli av med några den här vägen så är det inte så trångt i hjärnan :) Varsågod bara!

      Radera
  3. Ha ha ha så jädra fint det blev. Förmodligen världens snyggaste hönsgårdsnät. Jag beundrar din fantasi och ditt sätt att ständigt vara i rörelse.
    Helt fantastiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt nöjd själv "faknist". Idag har jag stickat storsocka medan gubben körde bilen. Räknas det som rörelse? ;)

      Radera
    2. Det är väl rörelse om något vetja. Jag såg också att du ändrat till "glada" knappar. Det var jättefint.

      Radera
  4. Jätteläckert staket.
    Nu kommer säkert hönsen att värpa utav bara den...av pur glädje.♥
    Snygg bild du har fixat till din blogg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hoppas äggen bara flyger ur dom :D. Och tack för att du uppmärksammat bilden. Jag vågade förnya lite efter 1½ år...

      Radera