fredag 30 augusti 2013

Rutor och rundlar - ett boktips


Det är inte alldeles för många virk- och stickböcker som har äran att följa med mig hem. Det ska vara extraordinärt och hjärnkittlande för att det ska slå internet som är en helt fantastisk källa till inspiration.

Den här översatta boken på finska hoppade över tröskeln häromdagen.

Skriven av Heather Lodinsky.  Originaltiteln lyder: "150 blocks to knit&crochet: the anything-but-the-square collection" ; utgiven 2011. Översatt till finska av Katja Tiilikka. Finska förlaget heter Moreeni.


Löften om stickat och virkat i flera svårighetsgrader låter lovande. Fina symboler.



Stickade speciallappar har jag ingen erfarenhet av så det ska bli roligt att prova. Här en ruta och förslag på vilken annan ruta i boken som det går att kombinera med.

 

De virkade rutorna har diagram också, så även för den som inte läser "garnfinska" går det att hitta pärlor.

Så vilken ska jag välja nu då?


Fem uppslag liknande detta finns längst fram i boken. Det gör att inspirationen väcks och det är lättare att hitta just den ruta man önskar. Att jämföra är viktigt. Jag tror det kan bli en och annan provruta i helgen...

4 kommentarer:

  1. Där har du en riktig SKATT.Ser ut att vara en riktig inspirations källa.Den ska jag lägga skriva upp på min önskelista.Brukar samla i en liten"önskebok"Sen när jag kommer hem till Helsingfors så kikar jag lite närmare...och ibland har jag lite nyheter med mej hit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan jag snälla få köpa den som gåva till dig? Om dom har kvar av den vill säga... Det skulle göra mig glad. Och dig kanske? :)

      Radera
  2. Jisses Maria nu fick du något rejält att bita i. Nu kan du skapa ännu fler vackra saker i invecklade och härliga mönster. En guldgruva för dig. Grattis till ditt fynd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst. Finskt guld. Lite sånt man önskar sig i hockey också...

      Radera