onsdag 25 september 2013

Julinsamling Sister's Finland 2013


Produktionen går varm i stugorna. Det finns garnhjältar som snöar in sig och gör samma sak många gånger. Sånt uppskattas stort när det är dags att tänka på julklappar. Min mamma har virkat pulsvärmare i alpacka som sitter som en smäck på handen. Jag fick många par när jag berättade om julinsamlingen för Sister's Suomi Finland. 

Förra julen skrev jag om insamlingen i det här inlägget.

Nu kommer strax en ny jul och jag tänkte ge er möjligheten att bidra om ni vill. Jag sätter oktober som insamlingsmånad för att hinna leverera till min Lilian i tid. Före 31.10 alltså.

Så här skriver hon i år:
"Insamlingen sker för kvinnor, ensamstående, hemlösa ... eller i fängelse. Det är Sisters Suomi-Finland r.f som samlar in och ger påsarna i julklapp åt dessa utsatta kvinnor. Så ... sockor, vantar, sjalar ... ja, allt möjligt ulligt, gulligt och värmande. Påsarna kan också innehålla hygienartiklar, kosmetika, häfte och penna, böcker ..."

Mamma gav också några telefonfodral. Min telefon går sällan ut utan kläder. Man måste ju vara snygg. Jag tror fler telefoner vill bli snygga.


Som alltför tidig julklapp fick jag flera påsar garn av en annan garnhjälte. Tack Sanna! 


Bland annat skickade hon åtta nystan av ett garn som är bekant för mig från förr. 

Jag vet vad det vill bli. 
Det vill bli sjalar i kärleksknutar. 

Så finns du, snälla virkare, gärna i närheten av Solf och Vasa, som gärna tar emot några nystan och virvelvirkar ihop några sjalar? En sjal i kärleksknutar tar inte länge att göra bara man kommer på knixen. En sjal per nystan. 


Här är min begagnade sjal som har varit i flitig användning tillsammans med ett likadant nystan som gav sina trådar för länge sedan. Mönster hittas här. Börja nere i spetsen och virka tills garnet tar slut. Snabbt som vinden. Tänk på den kvinna som kunde vara din syster. Ge henne din omtanke.


Alltså!

Kontakta mig (kontaktuppgifter under fliken "Vem är knappmakerskan?") om du gärna skänker för denna insamling. 

Inom oktober månad 2013.

Snart är det jul igen!

3 kommentarer:

  1. Ditt hjärta är stort som hela Finland. Jag kommer att skicka ett paket till dig så småningom och du får själv avgöra vart grejerna ska. Förresten har jag fiffilurat klart på vad för slags hemlis jag ska skicka till brevlådehjälten. Det tog sin tid. Nu ska bara själva hantverkandet funka också. Det brukar ju inte gå som på räls när jag gör något för första gången så förmodligen får jag träna lite först.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du ett hjärta som räcker för både Sverige OCH Finland. Det är stort det! Nu påminns jag om att brevlådehjälten skulle få en överraskning. Du är för härlig. Och bra minne har du!

      Radera
    2. Ja det har varit mycket fiffilurande må du tro för det är inte helt lätt att trolla ihop något åt en en karl man inte känner. Det måste vara passande, annorlunda och till nytta. Men nu jädrars är jag snart på G.

      Radera