söndag 15 september 2013

Översvämning? - en värmerapport


Kära stickvänner! Ni är alldeles fantastiska! Jag har översvämning. Av den varma hjärtliga sorten. Här är hela högen som landat hos mig de senaste veckorna. Så fastän jag är så upptagen av livet att jag inte hinner blogga, så händer det massor i kulisserna.


Soliga, roliga varma kläder.


Värme för fingrar, tår och knopp.


Ögonfröjd för ögonstenar.


En fullstor färdigmonterad filt med minitillbehör. 

Men lite fundersam blir jag.

Projektet som skulle räcka hela året är uppfyllt med råge. Uppdraget är slutfört för i år, men maskinerna snurrar ännu. För inte har ni väl slutat sticka? 

Som det ser ut idag kan jag packa de fyra-fem sista bebis-lådorna med produkter jag har hemma eller som är påväg med posten. Och det blir mycket produkter över. Översvämning minst sagt. Och det blir mycket trångt härhemma om jag inte har någonstans att skicka vidare. Mycket trångt.

Gemenskapsprojektet med lapparna är igång ännu och håller sig inom rimliga utrymmen.

Samtidigt skulle jag absolut inte vilja dra i handbromsen nu när vi har farten uppe. Stickorna klingar så skönt hos er.  

Jag har tänkt för mig själv att jag nog ska hitta fler medmänniskor nära oss. För det är närproduktionen som är en av pelarna i projektet. Att vi värmer vår nästa, vår granne, våra geografiskt nära medmänniskor. 

De små barnen och medmänniskorna i "Långtbortistan", på andra sidan jorden, har också behov, men jag vet så många människor och organisationer som drar sitt strå till stacken för dem.

Så, vad göra?

Jo, jag frågar er.
  • Bebiskläder är ju roligt, men nog stickar ni väl annat också?
  • Är ni duktiga på sockor? (mössor vet jag att ni är suveräna på)
  • Vad är ni sugna på att sticka?
  • Känner ni till någon organisation som behöver värme till julen?


Vi fortsätter väl?


För det går ju inte att sluta...


5 kommentarer:

  1. Ifjol stickade jag sockor så det rök om det och de for iväg till detta projekt: http://sockor.blogspot.fi/

    Efter det stickade vi ännu på några veckors varsel ca 60 par sockor till åldringar i Ingå :)

    Iden till sockor-gruppen fick jag härifrån http://hyvanmielensukat.blogspot.fi/
    Jag bildade en undergrupp till den.

    Sockor behövs alltid och senast igår stod jag på stranden och stickade, tillika som det förevisades handgjorda träkajaker :)

    3 täcken är på väg till dej :) Men sen kan jag nog slå om om sticka nåt annat. Vad vill du att mina stickor skall sticka :)

    SvaraRadera
  2. Jag tror att något vi alla måste bli bättre på är att sticka åt större barn och vuxna. Bebiskläder går fort och därför är det roligare och man får mer ombyte. Jag som är ovan stickare tycker också att det är lättare att öva på att sticka mindre saker, det blir ju mindre att repa upp. Men sockor är jag ganska bra på och det är ju då lätt att sticka i olika storlekar.

    SvaraRadera
  3. hej! Hur är det med baltikum vännerna?? de brukar ju samla till jul och köra en vända till Lettland etc och dela ut...man kunde väl göra bebi lådor för dem att dela ut??? kanske....och Hoppets stjärna....

    SvaraRadera
  4. Kvinnojourer brukar bli väldigt glada om de kan få vintervärme till både stora och små.
    Det finns väl även stödboenden för kvinnor och barn där man kan göra en insats.
    En varm kram skickas till dig över vattnet.

    SvaraRadera
  5. Visst går det att sticka större kläder också. Vet att Röda korset också gärna tar emot sockor och annat som värmer, framför allt till jul. Då delar de på många håll ut varma paket till behövande i samarbete med socialen. Och så har jag förstått på dig att det finns äldre syskon till bebisarna och att de också vill ha varma sockor, vantar, mössor, tröjor... Jag har ett antal sockor som en flitig, över 80-årig dam, bad mig skicka till dig. De ska postas endera dagen. Och så kommer det lite lappar till filtar också. Men knappast i samma paket, det blir billigare att skicka brev än paket, har jag märkt. Använder hellre pengarna till garn än till frimärken.
    Så jag hoppas innerligt att du orkar fungera som lager ett tag till.
    Nancy

    SvaraRadera