måndag 16 september 2013

Vintermössor för stora öron


Den som ropar får svar.

Annica, min kontaktperson och informatör när det gäller babylådorna såg inlägget om Översvämningen och berättade lite om vad som är på gång just nu. Finland förhandlar i dagarna om de ska ta emot flyktingar från oroligheterna ute i världen. Om så är går mottagningscentralerna in i beredskapsläge och lägger alla krafter på att skaffa bostäder och förnödenheter åt dessa människor. Hur kan vi hjälpa?

Vi bollade lite fram och tillbaka, men kom fram till att herrmössor för vintern är bra. Basmodeller i valfri färg. När första kylan sätter in vilken dag som helst så behövs några till de som redan bor här och om det kommer fler människor till mottagningcentralerna behövs MÅNGA. Och såklart går det bra med dam och barnmössor också.

Så varma stora mössor gott folk. Kan ni bidra?

Här delar jag med mig ett mönster på en modell jag utvecklade igår. Varsågoda!
Skaparådran satte full fart. Jag är öm i fingrarna men det gör gott.


MÖSSA FÖR VARMA ÖRON


Garnet är 7 bröder, stickor 3mm för ihopvikta delen, 3,5mm för skulten.


Jag lade upp 100 maskor på 3mm stickor och stickade 6 cm slätstickning. Sedan ett varv avigt. Och så 6 cm slätstickning igen.


Hur jag än försökte fick jag ingen bra bild på när jag vek in uppläggningskanten och stickade in den i ett varv slätstickning. Jag stack högra stickan genom en maska från vänstra stickan och i samma veva genom en maska från den uppvikta uppläggningskanten. Fortsatte varvet ut.

Tadaa.

Ett pannband. Men dock ingen mössa ännu.

Byte till 3,5 mm stickor och slätstickning tills mössan mätte ca 14 cm (nästa blir 16 cm).

Minskade varje varv på fem ställen så att början blev såhär.
  • sticka 18 maskor, sticka 2 tillsammans, fortsätt varvet ut
  • sticka 17 maskor, sticka 2 tillsammans, fortsätt varvet ut
När tio maskor återstod, klippte jag av garnet och drog genom maskorna.

Gubben, som har stort huvud och stora öron, skulle ha behövt en något längre mössa.
Gossen, som har stort huvud, men inte lika stort som pappa, fick stå fotomodell.

  • Jag tänkte att dubbelvikningen gör mössan varmare och stilrenare.
  • Jag tänkte att mindre stickor än banderollen rekommenderar gör mössan stadigare.
  • Jag tänkte att slätstickning går snabbare än resår.
  • Jag tänkte att mössan ska gå att tvätta i maskin.
  • Jag tänkte att jag nog kan starta en mössa till innan natten tar vid.

Här är det samma 7 brödergarn, 100 maskor i uppläggningen och 3mm stickor till resåren som består av 1 rät maska stickad i bakre maskbågen och 1 vanlig avig. Byte till slätstickning och 3,5 mm stickor och så kör jag på till 16 cm innan jag tar in på samma sätt som förra mössan. 


Vi gör som tidigare. När du vill lämna in din gåva får du kontakta mig via mejl på blomberg.maria(at)netikka.fi. Byt ut (at) mot @. Då får vi komma överens om transportsätt.


Och till sist...


När han inte modellar för yllemössor kan han njuta av en roddtur till sommarstugan.

Min kapten.
Min lilleman.
Mitt hjärtas fröjd.

6 kommentarer:

  1. En blå mössa finns klar! Flera kommer bara stickorna hinner sticka :)
    Ett av mina favoritmönster är:
    (på svenska uppifrån)
    http://garnhumlan.blogspot.se/2012/04/sotarmossa-beskrivning.html

    (på finska nerifrån)
    http://rytolaja.blogspot.fi/2011/11/cousteau-pipo.html

    Fin-diligensen går från Ingå (även ibland Kimito) till Vasa regelbundet-oregelbundet. Kontakta om ni vill ha stickat med den här söderifrån till Vasa.

    SvaraRadera
  2. Skriver så jag själv inte förstår :O Menar alltså att om ni vill ha stickat/virkat leverarat till Vasa, så kontakta mej :)

    SvaraRadera
  3. Oj så lik dig pojken är. Han är jättefin i både mössan och kepan.
    Jag ska se om jag kan bidra med något i mössväg. Roligt att göra något i närområdet tycker jag.

    SvaraRadera
  4. Det där mössmönster verkar intressant.
    Idag smällde det till i brevlådan...en underbar överraskning hade kommit.BOKEN....tusen tusen tack.Har suttit och bläddrat i den..voi jestnades va mycke fina rutor det fanns i den.Många var klart intressanta.Nu ska jag låta bilderna gro i skallen...så får vi se vad resultatet blir så småningom.Än en gång tusen tack ska du ha.Kram i höstrusket.

    SvaraRadera
  5. Vilken rolig mössa - den ska till och med jag klara av. Satt nyss och suckade över varför i all världen jag hade köpt en massa 7 bröder-garn, när jag gillar Nalle i olika varianter mycket bättre. Det är tunnare. Men nu får jag användning för det.
    Ett annat tips - halsdukar torde också vara välkomna för dem som förhoppningsvis får komma hit (hörde nyss om nitiska finska och ryska tjänstemän som skröt med att de fått fast några papperslösa syriska flyktingar). Har sett män från Mellanönstern gå med halsduken virad kring skallen, alla kanske inte vill ha mössa.

    Nancy

    SvaraRadera
  6. Resåren är enkel, inte dubbel som pannbandet på den första mössan? Jen

    SvaraRadera