lördag 5 oktober 2013

Ålandsgarn - fynd från Skördefesten 2013



Tre gånger får väl anses vara tradition, tycker jag.

I september varje år pågår en tredagars Skördefest på Åland. De tre senaste åren har jag varit besökare. Och ja, jag far gärna nästa år igen.

På gårdarna kan man köpa lokala produkter och som ni säkert förstår är jag mest intresserad av garner. Mörkt chokladbrunt glansigt ullgarn gjort av gården Mansas får. Jag kan se i härvorna att de är omskötta, har fått stå i halm och fårlukten är påtaglig. Händerna känner ullfettet och blir såååå mjuka.


En anna gård som besöktes var Marskogens lamm, som hade inbjudna försäljare.

Med sökarljusen på kan jag hitta mustiga handfärgade härvor. Denna skogsfärgade (tall, berg, mossa, jord) väger hela 220 g. Undras vad den vill bli?


Och så fanns det ljuvligheter. Entrådigt tunt, tunt garn. Färgat i långa färgsvep. Så vackert att det får bo på matbordet ett tag.

Det blir fler Skördefester.

Kanske vi ses?

2 kommentarer:

  1. Vilka underbara garn du hittade! Jag hittade alpacka till nedsatt pris och så helt underbara växtfärgade ullgarner på den stora lantmarknaden i Dickursby. Hade ju helst köpt hela sortimentet av naturfärgat garn, men jag hade förnuftet med denna gång och det blev bara ett nystan i härliga gulgröna nyanser. Tror det blir pulsvärmare.

    Varma hösthälsningar från Nancy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, man vet inte riktigt om man ska tycka om det där förnuftet eller inte... ;) Alpacka är ju så mjukt. Och varmt.

      Radera