lördag 16 november 2013

Välja knappar och en stick-app



 Så småningom, när knyttet, bullen, pärlan växt färdigt och tittar ut i vår värld, skall jag få bli "bestemoster". Så har vi bestämt. Fastän jag ingen syster har.


För om jag redan nu längtar och får äran att sticka varmt så tycker jag nog att jag ska få säga lite  "min" om den älskade ungen. Men nu ska svåra beslut tas. Koftan ska få knappar.


Självaste koftan är stickad i ett stycke och tillverkad på väldigt modernt vis. Jag har provat en gratis 'app' som det så fint heter. Ett digitalt PDF-mönster öppnas i appen och jag kan göra mönstret till mitt.


I gratisversionen kan jag färglägga aktuellt stycke och i högra marginalen kan jag räkna varv. Det betyder att jag kan ta upp stickningen och komma igång efter en paus på ett enkelt sätt. Jag "ser" var jag har slutat. 

Tanken med att man får prova gratisversionen är ju att man ska tycka om den och vilja ha mer, för i betalversionen finns det ännu fler möjligheter. Det ploppar upp reklam nu och då. 

För mig passar det utmärkt att ha mönstren samlade i en läsplatta. Ordning och reda. Spara på träd. Och pappersmönster har en tendens att rymma. 

Men... 

Det har hänt sig att någon annan använt plattan så jag fått vänta med stickningen. Eller så har plattan behövt tankas och hos oss tankas telefoner och plattor på köksbänken av gammal vana. Då skulle ett pappersmönster med egna krumelurer i kanterna sitta bra i soffhörnet.

Både bra och dåligt alltså. 


Men knapparna.

Så två frågor har jag.

  • Har du provat någon stick-app?
  • Vilka knappar är snyggast?

10 kommentarer:

  1. De översta knapparna röstar jag för! Tycker de är absolut finast till koftan. Gillar att färgerna nääästan är likadana och det vita strecket på knapparna ger ett lite "råare" intryck och jag tycker det kompenserar bra till en liten,gullig bebis :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Erika! Tack för bra argument. För gullig är just vad som är på gång :)

      Radera
  2. Dom översta är snyggast och nej, har inte testat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack S! Vissa testar appar, andra SPINNER! Alpackadrömmar.

      Radera
  3. Jag tycker de nedersta är finast. Knapparna ska ju sticka ut lite från tröjfärgen tycker jag.
    Nu har jag tyckt färdigt *S*.
    Jag är övertygad om att vilka knappar du än väljer så blir det fint för du har blick för vad som är passande.
    *hostar* givetvis har jag inte provat någon stickapp men jag hejar på dig som är en tuffing som vågar dig på nyheter vart efter de dyker upp. Heja dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tyck! Nu väljer jag ut av de jag har minst 7 av och då får det bli bra. Fast nu kom jag på att en knapp-parad med 7 olika kunde vara kul... h. "ännu tuffare"

      Radera
  4. Ja det vore lite ovanligt och förmodligen jättekul och fint. Det blir kul att se när du valt och sytt i knappar.

    SvaraRadera
  5. Det är roligt att se hur färgen av knappar tycks påverka färgen på tröjan. Och så är det ju - med knappar kan man trolla, faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant. Som pricken över i-et. Typ.

      Radera