tisdag 31 december 2013

Stickat och skickat 2013 - en värmeparad

 En av årets sista dagar dök det upp en hel hög med sockor som Solveig stickat.

Årskrönikor är populära såhär års.

Året ska sammanfattas och nya löften ska avges. Vårt uppdrag via den här bloggen har varit Mottagningcentralerna för asylsökande i Österbotten, Finland. Med avstickare för utsatta kvinnor i hela landet.

Jag brukar tänka att jag stickar för Inrikesministeriet. Det känns större då.

 Blöjbyxor från lopptorg som delas ut till de som vill använda.

Utöver det stickade och virkade med värme i maskorna har det slunkit med blöjbyxor när de behagat dyka upp på loppisar. 

 Flitiga fingrar i Yttermark komponerar symfonier.

Dräkt efter dräkt har landat här i Solf och det är med största stolthet och tacksamhet jag fått sortera och packa ner allt i lådor för vidare leverans.

Babylådor packade för Jakobstad, Vörå och Kristinestad.

Det är många små nymänniskor som fått en varmare start i livet tack vare vårt gemensamma intresse. 


Ett saligt inflöde. 

Produkter har samlats på hög och det finns färdigt en hel del inför 2014. Och det är ju bra för det föds nya bebisar hela tiden.

Härliga filtar från Korsnäs tillsammans med värme för alla storlekar.

Inte bara bebisar utan även större människor behöver värme. Filtar är sköna att svepa om sig när livet gungar. En varm rygg och varma fötter hjälper hoppet på traven.

För den som vill läsa mer ingående så länkar jag HÄR till årets värmerapporter. Imponerande vad vi ställt till med. Tillsammans. 

Bara för att jag fick ett infall då i december 2012.

Ursprungsinlägget är ett av de populäraste på bloggen. Bronsplats faktiskt. HÄR kan du läsa det.


Och vad nu då? Vad kommer 2014 med? Ska vi fortsätta i samma stil? Kommer det nya vinklar?


Vi kan ju börja med att fylla dessa lådor.

Det finns ännu lådor utan innehåll i Solf. De kan levereras när det kommer beställningar för 2014. 

  • Det finns minst av byxor, koftor och filtar och vantar.
  • Det finns en hel del sockor och mössor. 

Men fråga ditt hjärta vad du gärna gör med glädje. Allt värmer ju någon.


Har jag egna drömmar inför 2014 då?

Joooo, jag drömmer om att få förmedla garner till er alla. Tänk att få ta vara på restgarner, sortera och nysta om vid behov och skicka ut dem på uppdrag till flitiga händer. Det har redan gjorts i liten skala, och just restgarnerna ligger mig varmt om hjärtat. Jag kan bara tänka mig hur många meter det ligger undangömda i garderober och skrubbar. Metrar som bara väntar på att få fullfölja sitt uppdrag.

Värme till en medmänniska.

14 kommentarer:

  1. Jag har funderat på om det kan bli maniskt, stickandet. Men så länge jag får vara med i dina insamlingar tycker jag att det är värt den stämpeln. Och det är ju bra terapi. Jen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om maniskt är att man längtar och verkligen BEHÖVER få sticka så är det nog maniskt. Terapidelen håller jag fullständigt med om. Vi fortsätter. Jag är glad att du är med!

      Radera
  2. När man inte kan låta bli att sticka eller virka och tar vara på alla garnstumpar som blir över och hittar en hel del på loppisar, så är känns det bara bra att det man gör går till ett gott ändamål och inte bara blir liggande.
    God fortsättning på det nya året!
    Nancy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här Nancy, samma här. Hittar. Tar vara på. Tänker på goda ändamål. Själen mår bra. God fortsättning!

      Radera
  3. Jag har tittat i min kristallkula och där såg jag att 2014 kommer att bli ett toppenår för alla restgarnstokar. Så maniskt eller inte......vi flaxar vidare med våra stickor och virknålar och förvandlar övergivna ledsna små restgarnsnystan till kärlek och fjärrvärme/närvärme och omtanke.
    Tack Maria för att vi får vara med. God fortsättning på det nya året önskar jag alla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra år för tokar alltså! Jag är med!

      Radera
  4. Det var alltså bara för egen del jag funderade på det där maniska! Jen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag kidnappade tanken. För den fungerade. :)

      Radera
  5. Hej alla ni inspirerande stickare! Det är med stor glädje jag följer Marias "knappmakerska" och alla er som skriver här. Alltså har jag förstått rätt: det behövs byxor, koftor, filtar och vantar? Och gärna av restgarn? Jag vill vara med. Va behövs mest?

    Varma önskningar på det nya året 2014.

    Seija

    SvaraRadera
  6. Byxor, Seija, byxor. Här är bra mönster. http://www.ravelry.com/patterns/library/ntteliten-pants

    SvaraRadera
  7. Jag har också nån slags ta-vara-på garn-för-att-kunna-ge-till-fler-stickerskor-läggning! Tänk att få vara ett förråd för att skicka till flitiga händer! För jag är ju inte så snabb med mina stickor... alla har vi en funktion att fylla! Underbart. ha ett härligt nytt år Knapp&lådmakerska :-) / Carol

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi ska vara stolta över våra läggningar Carol. H. Knappålåden

      Radera
  8. OK, byxor. Vilken färg skulle du önska mest? Och när skulle du vilja ha dom? Och tack för sjömanspatent! Den är ju toppen.

    Seija

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske enfärgade som passar till mycket... Vita går alltid hem. Koftorna kommer i så otroligt många färger. Jag skulle kanske kunna få iväg någon låda (jag har redan något par byxor) i början av februari så om du får januari på dig, blir det bra?

      Radera